RetailTrends belt iedere week met een expert over een opvallende actuele ontwikkeling. Deze keer: Jesse Weltevreden, professor digital commerce aan de Hogeschool van Amsterdam, over liveshopping.
In Duitsland kunnen klanten van streamingdienst RTL+ shoppen tijdens het kijken van de Duitstalige versie van Goede Tijden, Slechte Tijden: de streamingdienst is een samenwerking aangegaan met Zalando. Via de app van de streamingdienst is het nu een optie om de modeproducten aan te schaffen die voorbijkomen in scènes van soap. Zonder de stream te verlaten.
Hoe ziet de markt van liveshopping er in Nederland uit en waar liggen de kansen voor de retailers?
Hoe ziet de markt van liveshopping in Nederland eruit?
“Het is een markt die in Nederland nog echt in de kinderschoenen staat. We zijn hier nog lang niet zo ver als in Azië, en met name China. Daar gaan er bij dit fenomeen al miljarden in om. Je ziet wel dat de Westerse platformen, zoals Instagram en YouTube, er mee bezig zijn.
Liveshopping zit veel meer in het DNA van Chinese shoppers. Die zijn veel meer...
RetailTrends belt iedere week met een expert over een opvallende actuele ontwikkeling. Deze keer: Jesse Weltevreden, professor digital commerce aan de Hogeschool van Amsterdam, over liveshopping.
In Duitsland kunnen klanten van streamingdienst RTL+ shoppen tijdens het kijken van de Duitstalige versie van Goede Tijden, Slechte Tijden: de streamingdienst is een samenwerking aangegaan met Zalando. Via de app van de streamingdienst is het nu een optie om de modeproducten aan te schaffen die voorbijkomen in scènes van soap. Zonder de stream te verlaten.
Hoe ziet de markt van liveshopping er in Nederland uit en waar liggen de kansen voor de retailers?
Hoe ziet de markt van liveshopping in Nederland eruit?
“Het is een markt die in Nederland nog echt in de kinderschoenen staat. We zijn hier nog lang niet zo ver als in Azië, en met name China. Daar gaan er bij dit fenomeen al miljarden in om. Je ziet wel dat de Westerse platformen, zoals Instagram en YouTube, er mee bezig zijn.
Liveshopping zit veel meer in het DNA van Chinese shoppers. Die zijn veel meer gewend om op deze manier impulsaankopen te doen en via hun telefoon ook te shoppen. In de Westerse wereld, en dan met name de oudere generaties, zijn hier nog niet aan toe. Daarmee is het dus voorlopig nog klein."
Welke branches kunnen van het fenomeen profiteren?
“Ik denk dat het over het algemeen branches zijn waar grote uitgaven geen rol spelen, al kan het in theorie met ieder product. Ik denk dat mensen met dit fenomeen niet zo snel een auto aanschaffen. Het meest voor de hand liggend zijn de sectoren die kleine elektronica, fashion en accessoires verkopen. Dat zijn producten die meer op impuls worden gekocht. Het gaat om de risicoafweging. Hoe lang heb je nodig tot de aankoopbeslissing? Als die tijd te lang duurt, dan kopen mensen iets minder snel live.”
Hoe kun je hier als retailer op inspelen?
“Naast het verkopen van producten, zijn er nog twee redenen om in liveshopping te stappen: het uitbouwen van je community en het tonen van je merkidentiteit. Dus ook alle retailers die daar baat bij hebben, kunnen liveshopping inzetten. Het geeft een hele nieuwe dynamiek in de interactie met je doelgroep. Je creëert impulsieve triggers, en dat is nog iets heel anders dan alleen maar een live presentatie van een product.
Het is dus belangrijk dat je kijkt of deze manier van verkoop wel aansluit bij de doelgroep die je wil bereiken. Daarnaast moet je ook kijken of het platform dat je gebruikt om je producten aan te prijzen, wel gebruikt wordt door de mensen die het gaan kopen. Er zijn nu nog weinig consumenten die het gebruiken, dus er gaat wat effort in zitten en je zult het ook goed moeten onderzoeken.”
Zijn er Nederlandse retailers die dit al doen?
“Ik denk gelijk aan Kijkshop. Het is een retailer die zich continu opnieuw moet uitvinden, omdat het concept steeds achterhaalt is. In een eerder stadium werden ze meer een marketplace en nu hebben ze livestreams, waarbij de kijker mee kan doen en producten kan aanschaffen.”
Waarom doet een speler als Zalando dit in Duitsland?
“Zalando is een retailer van een grote omvang en kan ook de kosten dragen. Daarmee kan het bedrijf investeren, en ook die jonge doelgroep bereiken. Dat is voor een kleinere mkb-speler in e-commerce een veel groter probleem. Als je een doelgroep hebt waarvan maar een heel klein deel kijkt, dan heeft het helemaal geen nut. Zalando is een groot merk met een groot bereik, dus dan is het makkelijker om het te proberen.”
Dus u raadt het alleen de grote spelers aan?
“Nee, ik denk dat grootte niet de doorslag geeft. Ik denk dat loyaliteit van de doelgroep dat doet. Als je consument maar loyaal genoeg is, kan het zeker lukken. Als iemand als Nikki Plessen liveshopping gaat introduceren dan kan het zeker. Daar ben ik van overtuigd. Een kleine niche heeft een kans van slagen als iedereen betrokken is.”
Hoe ziet de toekomst van liveshopping eruit in Europa?
“Ik denk dat het meer aansluit bij de jongere generatie, Gen Z. Zij zijn gewend dat je snel content tot je moet nemen. Met livestories op Instagram creëer je fear of missing out, dat is iets wat de jeugd dus gewend is. Met liveshopping heb je datzelfde gevoel.
Toch gaan we in Nederland, en eigenlijk in heel Europa, nog niet zo hard. Er zijn nu experimenten mee en het komt langzaam wel beetje op gang, maar het is nog lang niet zo groot als in Azië. Op korte termijn zie ik het dus niet zo heel snel groeien, maar op de lange termijn kan dit zeker groot worden.”