Nimbel bedacht een innovatieve draagzak waarmee het gewicht naar de heupen wordt verplaatst. Hierdoor zouden kersverse ouders geen last meer moeten hebben van rugklachten bij het dragen van de baby in een draagzak. De startup doet het daarmee net even anders. “Je ziet vooral innovatie op fashion, maar niet op functionaliteit en techniek. Daar zijn we echt de enige in”, aldus medeoprichter en ontwerper Stefan van Cleef.
Hoe is Nimbel ontstaan en wat betekent de naam?
“Zo’n 4,5 tot 5 jaar geleden werd ik benaderd door een vriendin van de universiteit, Eline van Beest. Samen met 2 anderen was zij van plan om een nieuwe babydraagzak te gaan ontwikkelen: ze hadden allemaal rugpijn bij het dragen van een kindje. Het zijn allemaal ondernemers. Ze hadden al eens een bedrijf verkocht en wilden er in investeren.
Ik had met mijn vorige bedrijf ook aandelen verkocht, was aan het freelancen en had mijn handen vrij. Ik vond het een mooie uitdaging om een draagzak te ontwikkelen en daarbij een bedrijf te bouwen. In 2019 zijn de eerste schetsen gemaakt en in 2020 werd de bv opgericht.
‘Nimble’...
Nimbel bedacht een innovatieve draagzak waarmee het gewicht naar de heupen wordt verplaatst. Hierdoor zouden kersverse ouders geen last meer moeten hebben van rugklachten bij het dragen van de baby in een draagzak. De startup doet het daarmee net even anders. “Je ziet vooral innovatie op fashion, maar niet op functionaliteit en techniek. Daar zijn we echt de enige in”, aldus medeoprichter en ontwerper Stefan van Cleef.
Hoe is Nimbel ontstaan en wat betekent de naam?
“Zo’n 4,5 tot 5 jaar geleden werd ik benaderd door een vriendin van de universiteit, Eline van Beest. Samen met 2 anderen was zij van plan om een nieuwe babydraagzak te gaan ontwikkelen: ze hadden allemaal rugpijn bij het dragen van een kindje. Het zijn allemaal ondernemers. Ze hadden al eens een bedrijf verkocht en wilden er in investeren.
Ik had met mijn vorige bedrijf ook aandelen verkocht, was aan het freelancen en had mijn handen vrij. Ik vond het een mooie uitdaging om een draagzak te ontwikkelen en daarbij een bedrijf te bouwen. In 2019 zijn de eerste schetsen gemaakt en in 2020 werd de bv opgericht.
‘Nimble’ betekent lichtvoetig in het Engels. Met onze drager kun je makkelijk dragen en voel je je lichtvoetig. Nimbus is een wolk in het Latijn en die is ook lekker licht. We vonden Nimbel een mooie naam.”
Waarin is Nimbel onderscheidend ten opzichte van andere draagzakken?
“We hebben de Nimbel samen met draagdoekconsulenten, fysiotherapeuten en ergonomen ontwikkeld. Zij hebben meerdere prototypes geanalyseerd en advies gegeven.
In de draagzak zit Exoframe technologie: een frame dat scharniert op de heupen. Het zorgt ervoor dat het gewicht niet op je schouders of nek zit. Het Exoframe is wereldwijd gepatenteerd; we zijn de enige in de wereld met dat frame. We hebben meerdere designprijzen er mee gewonnen, ook internationaal.
Als je de draagzak draagt voel je dat het lichter is ten opzichte van andere draagzakken. Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat onze draagzak, vergeleken met andere draagzakken, tot wel 65 procent minder spieractiviteit vanuit de onderrug nodig heeft.
Het principe van het gewicht verplaatsen naar de heupen is niet nieuw: een trekking rugzak doet in principe hetzelfde, maar als je dat wilt toepassen op een buikdrager is dat heel anders en zitten de stangen in de weg. Het was een hele puzzel om een manier te vinden waarop we de stangstructuren wel kunnen gebruiken om het gewicht naar de heupen te verplaatsen. Daarnaast moet de gebruiker bewegingsvrijheid hebben en moet een kindje van 0 tot 3,5 jaar erin passen. Ook moeten alle verschillende soorten posturen van een vader en moeder passen.”
Tekst loopt door onder het beeld.
Wat zijn de uitdagingen?
“Met distributeurs proberen we goede afspraken over de productietijd en financiering van goederen te maken. Tussen een bestelling en levering zit 4 tot 5 maanden, niet fijn als groeiend bedrijf. We zouden de productie – die nu vooral plaatsvindt in de Shenzhen-regio – graag dichter bij huis willen.
Daarnaast proberen we stappen te zetten op het gebied van duurzaamheid. Het product is zo gemaakt dat je alles los kunt maken en vervangen, maar zolang het nog niet terug de aarde ingestopt kan worden is het voor mij nog niet af.
Qua kostprijsproductie willen we omlaag zodat we hopelijk de verkoopprijs scherper neer kunnen zetten. En het is hard werken om als klein merkje tussen de grote jongens te komen.”
Een Nimbel kost 379 euro. Welke doelgroep spreken jullie aan?
“Vanzelfsprekend spreek je mensen aan die boven modaal verdienen of bereid zijn dat aan hun kindje uit te geven. De prijs van de gemiddelde betere draagzak ligt tussen de 150 en 250 euro. Ook heb je een paar uitschieters van rond de 400 euro. Hoewel Nimbel aan de bovenkant van de markt zit, investeert de klant in een draagzak die je langer kunt gebruiken dan de meeste dragers.
De draagzak kan van geboorte tot een kind van 3 gebruikt worden. Bij andere draagzakmerken koop je vaak voor de eerste paar maanden en heb je steeds een andere draagzak nodig. Uiteindelijk ben je met een Nimbel goedkoper uit. We richten ons vooral op de avontuurlijke stedeling die er graag op uit gaat.”
Hoe is de financiering tot stand gekomen?
“In het eerste anderhalf jaar hebben alle founders een stukje ingebracht. Daarna hebben investeerders 1,5 miljoen euro geïnvesteerd. Daarmee hebben we het product helemaal ontwikkeld en naar de markt gebracht. Aan het begin van dit jaar hebben we een crowdfundcampagne gedaan waarmee we 6 ton hebben opgehaald. Dat helpt ons nu om internationaal uit te rollen.”
Het streefdoel daarvan was aanvankelijk toch 900.000 euro?
“Ja, klopt. Op 6 ton merkten we dat de tractie minder werd. Uiteindelijk zijn we iets boven de 6 ton geëindigd. We kunnen er mee door om ons plan ermee uit te voeren, maar wat minder snel.”
Tekst loopt door onder het beeld.
Met dat geld willen jullie internationaal groeien. Eerder gaven jullie aan Duitsland, Oostenrijk en Scandinavië in het vizier te hebben. Hoe zit dat nu?
“Dat is nog meer geworden. Er lopen gesprekken in Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Scandinavië, het Verenigd Koninkrijk, Spanje, Dubai en Turkije bij retailers. Binnen 2 á 3 maanden moeten de producten er zijn. Het tempo zit er op en dat moet ook.
Het doel is om in september tijdens de internationale vakbeurs voor baby- en peuteruitrusting Kind + Jugend een paar grote landen in de pocket te hebben. Zodat we daar ook meer distributeurs en landen binnen kunnen halen. Dat is ons doel voor nu.”
Hoe zit het met concurrentie?
“Er is een bestaande draagzakmarkt en er is een Nimbel. Dat is echt zoiets als dat er Nokia’s waren totdat er een iPhone op de markt kwam. Je ziet vooral innovatie op fashion, maar niet op functionaliteit en techniek. Daar zijn we echt de enige in.
De concurrenten worden wel wakker: geregeld gaat er een pakketje naar Amerika. We verwachten dat er over een jaar of 2 merken zullen zijn die pogingen gaan doen om de Nimbel te kopiëren. Aan ons de taak om in die 2 jaar genoeg voet aan de grond te krijgen en een sterk merk te bouwen.”
Waar staat het merk over 5 jaar?
“Dan hebben we een breder portfolio op het gebied van het dragen van kinderen. We hopen dan na een draagzak ook een andere mobiliteitsoplossing te bieden, maar dat staat nog in de steigers. We zien onszelf als een bedrijf dat slimme oplossingen maakt om ouders actief en mobiel met hun kinderen eropuit te laten gaan.
De komende 1,5 jaar richten we ons op doorontwikkeling van het huidige product, daarna acht ik de kans groot dat er wat anders komt.”