Een uitvaart regelen brengt emoties met zich mee, is stressvol en: duur. Onnodig duur, vindt Leon Schouten. Met Uitvaartland.nl brengt hij deze traditionele branche naar de onlinewereld. En dat neemt niet iedereen hem in dank af.
RetailRookies 2024 - 2025
RetailTrends geeft elk jaar 10 jonge, veelbelovende retailconcepten een podium: de RetailRookies. Zij pitchen hun concept op RetailTrends Live op 12 september aanstaande. Een vakjury selecteert op basis van de 10 pitches drie finalisten. Het publiek in de zaal stemt vervolgens op één van de drie finalisten. Zij bepalen hierdoor wie de RetailRookie of the Year 2024-2025 wordt.
De vakjury bestaat uit: Wouter Kolk (ceo Ahold Delhaize Europa), Bas Duijsens (ceo Wibra), Lies Goezinne (ceo Holland & Barrett), Marleen Smit (directeur retail Google), Myrthe Scheenjes (head of retail ABN Amro) en Marcel ten Holte (oprichter RetailTrends).
Eerdere RetailRookies zijn onder meer Charlie Temple, Crisp en Naduvi. Cloudpillo, een concept voor hoofdkussens, werd vorig jaar uitgeroepen tot
Een uitvaart regelen brengt emoties met zich mee, is stressvol en: duur. Onnodig duur, vindt Leon Schouten. Met Uitvaartland.nl brengt hij deze traditionele branche naar de onlinewereld. En dat neemt niet iedereen hem in dank af.
Leon Schouten heeft jarenlang verschillende vergelijkingssites. Eén daarvan is gericht op uitvaartverzekeringen. Hij merkt dat er veel onwetendheid is op dit vlak. “Niet alleen over de verzekering, maar rond alles wat er bij een uitvaart komt kijken.”
Wie met een overlijden geconfronteerd wordt belt vaak een uitvaartondernemer, die langskomt en het hele rijtje afgaat van alles wat er moet gebeuren. “En na een week krijg je de factuur en denk je: wát?” Schouten zelf heeft deze ervaring bij het overlijden van zijn opa. Hij kijkt naar de prijzen en vindt bijvoorbeeld dezelfde kist online voor een veel lagere prijs. “Daarop ben ik kritisch geweest richting de uitvaartondernemer. Toen kreeg ik reacties als ‘onze schoorsteen moet ook roken’. Ik dacht: dit is bullshit. Het is eigenlijk oplichterij. Dat moet beter kunnen.” Uitvaartland.nl is een platform waar mensen informatie kunnen vinden over uitvaarten, en alle bijbehorende diensten en producten ook kunnen afnemen. En tegen een fors lagere prijs. “Een gemiddelde uitvaart kost al snel 7.500 euro”, zegt Schouten. “Bij ons is dat 3.000 à 3.500 euro.”
Traditionele markt
De grootste besparing zit erin dat Uitvaartland.nl in principe geen uitvaartondernemer langs stuurt. “Klanten krijgen een coach, die 24/7 telefonisch bereikbaar is. Voor 99 procent van de mensen is dat prima: ze hebben het al druk genoeg en continu een uitvaartondernemer over de vloer kost veel energie.” De rest van het prijsverschil zit hem in minder marge voor Uitvaartland.nl zelf. Voorbeeld: de goedkoopste kist bij Uitvaartland.nl kost 329 euro. Exact diezelfde kist is bij andere partijen 620 euro. “De markt is traditioneel en niet online gericht”, zegt Schouten. “Iedereen verdient er lekker aan en dat wordt in stand gehouden.”
Hoe dat kan? “Een uitvaart regelen is niet het leukste om te doen. Mensen willen zich er niet echt in verdiepen. Het is niet zoals bij een trouwerij, waarbij je eens rustig de tijd neemt om prijzen en offertes te vergelijken.” De leveranciers van Uitvaartland.nl zijn in het begin wat terughoudend, mede vanwege hun relaties met de traditionele partijen. “Maar uiteindelijk raakten zij ook wel overtuigd. Alles gaat online. Vroeger kocht je een wasmachine bij een fysieke winkel, nu doe je dat bij Coolblue en heb je hem morgen aangesloten in huis. Die kant gaat de uitvaartbranche ook op.”
Kinderachtig
Hoe kijken de traditionele partijen naar de speler? “De reacties die ik krijg zijn voor 95 procent positief”, zegt Schouten die met Femke Koning eigenaar is van het bedrijf. “Maar het andere uiterste is dat er partijen zijn die me ontvolgen op LinkedIn, of niet reageren als ik ze benader. Zo kinderachtig.” Uitvaartland.nl wil uiteindelijk het grootste platform in Nederland worden. De schaal is dan zo groot dat er, ondanks de lagere marges, volgens Schouten prima mee verdiend kan worden. Uitvaartland.nl is vorig jaar december gestart en heeft nu 10.000 bezoekers per maand, zonder enige marketing. Groeimogelijkheden zijn er volop. “De markt van mensen die alles zelf regelen, buiten traditionele uitvaartondernemers om, is nu maximaal 5 procent. Dat gaat veranderen. Jongeren verwachten straks dat ze online een kist kunnen bestellen en die morgen op de stoep hebben staan. Als wij de markt een beetje meer die kant op duwen, wellicht straks ook met tv- en radioreclames, kan er een grote omslag komen.”
Dit is een premium artikel
Verder lezen?
Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community
Slechts€10voor de eerste maand
Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;
✅ het RetailTrends-magazine (print + online);
✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;
✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;