Startup van de maand: Van De Zotte

Startup van de maand: Van De Zotte

Parfums die ruiken naar molens, de polder, het wad of naar de wildernis van de Veluwe. Van De Zotte vertaalt het Nederlands erfgoed tot een geur. Oprichter Joeri Hottentot verkocht zijn eerste parfumfles ‘Mills’ als luxe souvenir, maar liet dit uitgroeien tot een parfummerk dat de hele wereld over gaat.

Hoe kom je op dit idee? 

“Dat was in 2018. Destijds verkocht ik met mijn horlogemerk – Hot&Tot – houten horloges, onder andere op de Zaanse Schans bij een houtzaagmolen. Jaarlijks komen daar zo’n 2 miljoen toeristen. Het enige wat ze tot dusver konden kopen waren koelkastmagneten en kleine prullaria. Ik zag kans voor nog een luxe souvenir dat het verhaal van de molens vertelt.

Om inspiratie op te doen ben ik 1 van die molens binnengelopen en ik rook meteen een mooie, ambachtelijke geur. Ik heb gevraagd welke specerijen daar vroeger werden gemalen en daar heb ik een eau de parfum van gemaakt waarin je kruidnagel, kaneel en peper ruikt. Ook zitten er geurnoten in van leer, hout en jute. Een paar maanden later lag ‘Mills’ in een mooi houten kistje in die molen en sindsdien verkoopt...

Parfums die ruiken naar molens, de polder, het wad of naar de wildernis van de Veluwe. Van De Zotte vertaalt het Nederlands erfgoed tot een geur. Oprichter Joeri Hottentot verkocht zijn eerste parfumfles ‘Mills’ als luxe souvenir, maar liet dit uitgroeien tot een parfummerk dat de hele wereld over gaat.

Hoe kom je op dit idee? 

“Dat was in 2018. Destijds verkocht ik met mijn horlogemerk – Hot&Tot – houten horloges, onder andere op de Zaanse Schans bij een houtzaagmolen. Jaarlijks komen daar zo’n 2 miljoen toeristen. Het enige wat ze tot dusver konden kopen waren koelkastmagneten en kleine prullaria. Ik zag kans voor nog een luxe souvenir dat het verhaal van de molens vertelt.

Om inspiratie op te doen ben ik 1 van die molens binnengelopen en ik rook meteen een mooie, ambachtelijke geur. Ik heb gevraagd welke specerijen daar vroeger werden gemalen en daar heb ik een eau de parfum van gemaakt waarin je kruidnagel, kaneel en peper ruikt. Ook zitten er geurnoten in van leer, hout en jute. Een paar maanden later lag ‘Mills’ in een mooi houten kistje in die molen en sindsdien verkoopt het als een tierelier. Vanuit die molen gaat het de hele wereld over.”

Tekst loopt door onder het beeld.

Van De Zotte MILLS - Sfeer DVE3

Opvallende naam voor een parfummerk. Kun je 'm toelichten? 

“Het product was puur ontwikkeld voor buitenlandse toeristen en daar komt de naam ook uit voort. Het is een beetje Hollands en Vlaams met een kleine knipoog naar mijn eigen achternaam ‘Hottentot’. Het is wellicht niet echt geschikt voor een niche parfummerk. Inmiddels ontwikkelen we van een souvenir naar een parfumbrand met ondertussen 4 geuren die allemaal een eerbetoon brengen aan het Nederlands erfgoed.”

Hoe is Van De Zotte gegroeid?  

“We zijn nu in 60 winkels verkrijgbaar, voornamelijk in Nederland, Italië maar ook in Saoedi-Arabië. Het overgrote deel van de verkoop bevindt zich in Nederland – aan Nederlanders. Dat had ik niet verwacht. Ik denk dat Nederland het grootste afzetkanaal zal blijven. Ik merk dat er veel vraag is naar de beleving van Nederland via geur.

Zo’n 3 jaar geleden ben ik gas gaan geven en lanceerde ik een tweede parfum, ‘Polder’. Een stuk land waar twee derde van de Nederlanders woont. De derde geur ‘Wild’ gaat over het laatste wilde stukje natuur in Nederland, zoals het Speulderbos op de Veluwe. Onlangs voegde ik daar een vierde geur aan toe: ‘Wad’, een eerbetoon aan de Waddenzee.

Het zijn allemaal vrij simpele verhaaltjes die ik vertel, maar die niet bij mensen in het bewustzijn liggen. Ruiken is een zintuig dat mensen niet heel bewust gebruiken. Het is een ondergewaardeerd zintuig, maar je kunt er veel emotie mee opwekken.”

Waarom is de keuze gevallen op het Nederlands erfgoed? 

“Nederlanders stromen niet over van vaderlandsliefde, zoals bij Amerikanen. Toch zijn er bepaalde facetten van Nederland waar we trots op mogen zijn. Mijn parfums zijn een ingetogen vorm van vaderlandsliefde. 

Wie weet komt er nog een gourmand geur als eerbetoon aan de Limburgse heuvels, grotten en het bourgondische leven daar. Of het IJsselmeer, dat geen zout maar zoet water heeft. Maar dat is nog toekomstmuziek.”

Tekst loopt door onder het beeld.

Van De Zotte - WAD - sfeerDVE6

Onderscheid je je daarmee? 

“Er zijn niet veel Nederlandse parfummerken die ook hun parfums ontwikkelen en produceren in Nederland. Er was nog geen parfummerk dat geuren maakt op basis van het Nederlands erfgoed. Ik wil dat mensen het bijbehorende verhaal in het parfum ruiken. Het lijkt enorm aan te spreken.” 

De geuren zijn unisex, waarom? 

“Ik vind dat je parfum niet hoeft te scheiden per geslacht. Parfum reageert op iedere huid anders. De verdeling van parfums naar geslacht is grotendeels aan marketing te danken. Je ziet tegenwoordig in de parfumwereld dat ook veel vrouwen meer mannelijke parfums dragen. Ik merk het ook in de verkopen: veel heren dragen ‘Wild’, maar ook veel dames.”

Hoe gaan de zaken?

“We groeien. Dit jaar verwacht ik een omzet die ruim verdubbeld is ten opzichte van vorig jaar. Ik denk dat we richting de 3 ton gaan dit jaar. Daarnaast is het assortiment uitgebreid met soapbars en binnenkort komen daar geurstokjes bij.”

Waar staat Van De Zotte over 5 jaar? 

“Ik ben niet uit op snelle groei. Liever steady en kwalitatief, dan snel en focus verliezen. Ik ben begonnen met 400 euro, zonder meerjarenplan en heb geen externe financiering gehad. Stel dat ik een investering zou krijgen van 1,5 miljoen dan zou ik niet eens weten wat ik ermee zou moeten.

Het lijkt mij waanzinnig als veel mensen het kennen, maar het moet niet de magie weghalen van het product. Eigen winkels zou ik niet willen, want ik wil zoveel mogelijk zelf doen. Wellicht heb ik over 5 jaar vast personeel. De producten wil ik verkopen in geselecteerde mooie winkels: van de Zaanse Schans tot luxere herenmode- en damesmodezaken. Daar blijkt het ook het best te verkopen. Het moet een treasure blijven als je er tegenaan loopt.”

 

DSC00347

Van De Zotte-oprichter Joeri Hottentot.

 

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!