En opnieuw gaat het mis. De Nederlandse tak van donut- en koffieketen Dunkin' is failliet. Eind jaren 90 lukte het hier ook al niet. Een terugblik.
23 maart 2017. Daar is Dunkin’ Donuts ineens weer. 17 jaar na een mislukt avontuur keert de keten terug in Nederland. De primeur is voor de Amsterdamse Nieuwendijk.
Nou ja, ineens. Al in april 2014 werd de comeback aangekondigd. “We hebben de tijd genomen om de mogelijkheden voor een succesvolle uitrol te bekijken”, zegt Roberto Fava enkele maanden voor de opening tegen RetailWatching, de voorloper van RetailTrends. Fava gaat als masterfranchiser de kar trekken.
Onhoudbare kostenstructuur
“Want het mag duidelijk zijn dat het tussen 1997 en 2000 geen succesverhaal was”, weet de ondernemer, die zelf met ijs- en Nutella-zaken (Ice Bakery) aan de weg timmerde. “Dat was voornamelijk te wijten aan een onhoudbare kostenstructuur. Vooral de fabriek...
En opnieuw gaat het mis. De Nederlandse tak van donut- en koffieketen Dunkin' is failliet. Eind jaren 90 lukte het hier ook al niet. Een terugblik.
23 maart 2017. Daar is Dunkin’ Donuts ineens weer. 17 jaar na een mislukt avontuur keert de keten terug in Nederland. De primeur is voor de Amsterdamse Nieuwendijk.
Nou ja, ineens. Al in april 2014 werd de comeback aangekondigd. “We hebben de tijd genomen om de mogelijkheden voor een succesvolle uitrol te bekijken”, zegt Roberto Fava enkele maanden voor de opening tegen RetailWatching, de voorloper van RetailTrends. Fava gaat als masterfranchiser de kar trekken.
Onhoudbare kostenstructuur
“Want het mag duidelijk zijn dat het tussen 1997 en 2000 geen succesverhaal was”, weet de ondernemer, die zelf met ijs- en Nutella-zaken (Ice Bakery) aan de weg timmerde. “Dat was voornamelijk te wijten aan een onhoudbare kostenstructuur. Vooral de fabriek vergde een hoop investeringen, die niet snel genoeg werden terugverdiend.”
Dunkin’ Donuts hield het in de eerste periode in Nederland 3 jaar vol. De keten bleef hier steken op 5 vestigingen, in Utrecht, Amsterdam, Haarlem, Amstelveen en op Schiphol.
Meer sfeer
Met een nieuwe strategie gaat het wel lukken, is de overtuiging van Fava. “Het oranje en roze van Dunkin’ Donuts zul je hier alleen nog in het logo terugvinden”, vertelt hij. “Nederland is straks het eerste land waar de nieuwe uitstraling te zien is. In plaats van de zoetsappige kleuren die we van 10 tot 12 jaar geleden kennen, gaan we meer met hout werken. We willen meer sfeer in de winkels creëren.”
Ook het assortiment is meer van deze tijd, zegt Fava dan. Niet alleen donuts en koffie, maar ook bagels, sandwiches en muffins. Het plan is om de komende 5 jaar 25 tot 30 winkels te openen. De uitbreiding vindt plaats in cirkels, zegt Fava. “We kunnen het ons niet veroorloven om een winkel in Groningen te openen, als we daar een leuk pand zouden vinden. De afstand vanaf het productiecentrum is daarvoor veel te groot.”
160 filialen
Fava droomt ook al verder. Op termijn ziet hij ruimte voor zo’n 160 filialen, waaronder bij tankstations en als shop-in-shops bij winkels als Praxis en MediaMarkt.
Al snel verdwijnt de toevoeging Donuts uit de naam. Een keuze van toenmalig moederbedrijf Dunkin’ Brands (later Inspire Brands) om nog duidelijker te maken dat de keten meer biedt dan zoetigheid. De vestiging in Almere heeft de Europese primeur.
Tekst loopt door onder de foto
Van der Valk
In oktober 2023 komen de Nederlandse en Belgische vestigingen grotendeels in handen van horecafamilie Van de Valk. Het gaat om respectievelijk 53 en 23 zaken. Daar wil Van der Valk er in de komende 5 jaar nog 60 aan toevoegen, zowel rondom als buiten de eigen hotels.
Bestuurder Gerrit van der Valk ziet het helemaal zitten. "De nieuwe filialen kunnen pop-up-container-outlets zijn bij tankstations, maar ook to-go-shops en zelfs grotere koffie- en donutwinkels met 60 tot 100 zitplaatsen." Van der Valk hoopt via Dunkin’ extra jongeren te trekken. “Zij zijn de hotelgast van de toekomst.”
Foodtrendwatcher Gijsbregt Brouwer is er tegenover RetailTrends ook positief over. “Eigenlijk vind ik het wel logisch. Van 2 kanten: Van der Valk heeft het kapitaal en de locaties om Dunkin' in Nederland en in België te laten groeien. Aan de andere kant biedt Dunkin’ Van der Valk een sterk merk. Dat is niet zo gek, want je ziet dat steeds meer horecagiganten in consumentenmerken stappen.”
Koffieabonnement
In april dit jaar lanceert Dunkin’ een koffieabonnement. Consumenten kunnen zich registreren via de app en hun dagelijkse koffie bij de verschillende filialen halen. De koffie moet 1 euro per dag gaan kosten.
Daarna is het stil rond de keten, tot deze week. De Nederlandse tak is failliet, bevestigt medeaandeelhouder Roberto Fava aan het ANP.
De ongeveer 50 vestigingen blijven voorlopig open. De oorzaak van het faillissement is niet bekend. De curator en Roberto Fava waren woensdag niet bereikbaar voor een toelichting.
Dit is een premium artikel
Verder lezen?
Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community
Slechts€10voor de eerste maand
Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premiumcontent;
✅ net als 45.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;
✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;