RetailTech: doe-het-zelven met retailmedia
Gepubliceerd op 11 december 2024 om 15:15
Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: Puma, E.l.f. en Douglas.
Puma
Puma en Manchester City introduceren samen een AI-platform waarmee fans hun eigen voetbaltenues kunnen ontwerpen. Het winnende ontwerp zal gedragen worden door spelers tijdens officiële wedstrijden van Manchester City in het seizoen 2026/27. Puma AI Creator is een creatieve tool die iedereen kan gebruiken, ongeacht eerdere ontwerpervaring, locatie of achtergrond. Fans die zich aanmelden, ontvangen 15 gratis ontwerpkredieten en 2 inzendingen. Extra credits en inzendingen kunnen worden verdiend door ontwerpen van andere fans te beoordelen of door lid te zijn van supportersvereniging Cityzens of Puma NFT-houders. Inzendingen kunnen worden ingediend tot en met 20 december 2024. Daarna zullen Puma en de experts op het gebied van voetbaltenues van Manchester City, samen met de beoordelingen van fans, de 10 beste ontwerpen selecteren. In januari 2025 volgt een publieke stemronde waarin fans het tenue kiezen dat ze op het veld willen zien.
E.l.f.
Cosmeticamerk E.l.f. heeft de Virtual Luxe Lounge gelanceerd, een nieuwe virtuele shopervaring. Leden van het loyaliteitsprogramma van het cosmeticamerk, genaamd de E.l.f. Beauty Squad, kunnen tijdens de feestdagen online 4 speakeasy thema’s verkennen en kortingsbonnen verzamelen die bij het afrekenen kunnen worden ingewisseld. Het is de eerste keer dat ontwikkelaar Obsess een loyaliteitsprogramma heeft geïntegreerd in een 3D-ervaring. In juni had het loyaliteitsprogramma van E.l.f. zo’n 5 miljoen leden. De nieuwe virtuele winkelervaring moet onder meer helpen om nieuwe Beauty Squad-leden aan te trekken.
Douglas
De Douglas Groep heeft zijn aanbod retailmedia-oplossingen flink uitgebreid met de introductie van een nieuw selfserviceplatform. Het platform, dat in 9 landen waaronder ook Nederland wordt gelanceerd, biedt mediapartners direct toegang tot boekingsmogelijkheden op de digitale en fysieke kanalen van de Douglas Groep. Hiermee speelt het bedrijf in op de groeiende vraag naar flexibiliteit en gerichte targeting. Op het platform kunnen merken zelfstandig campagnes op maat maken, zonder hierin afhankelijk te zijn van accountmanagers, en zo hoogwaardige doelgroepen binnen de beauty-industrie bereiken met datagestuurde reclame op belangrijke momenten in de klantreis. Merken kunnen zich nu aanmelden voor een wachtlijst voor exclusieve vroege toegang tijdens de soft launch-fase.