De coronacrisis bepaalt al ruim anderhalf jaar de wereldwijde gang van zaken. Nu de contouren van ‘terug naar normaal’ vorm lijken te krijgen, maakt RetailTrends met het eigen onderzoek ‘impact van de coronacrisis op retail’ de balans op. En wat blijkt: de meerderheid van de retailers ziet de toekomst met vertrouwen tegemoet – zelfs vanuit de zwaar getroffen fashionbranche.


De veerkracht van de retailsector is sinds februari 2020 – toen Nederland steeds meer in de ban raakte van het coronavirus – meer dan eens op de proef gesteld. Onzekerheid, een wisselend beleid, onduidelijkheid over de overheidssteun: de flexibiliteit van retailend Nederland is tot het uiterste getest. Vanaf dit najaar zou de samenleving stapsgewijs weer volledig moeten openen.


RetailTrends wil weten met welk gevoel retailers naar die toekomst kijken. Hoe is het gesteld met hun optimisme? Aan de hand van een kwalitatief onderzoek staken we een thermometer in de sector. We peilden niet alleen het optimisme onder retailers, maar keken ook breder naar omzet(verlies), gedane investeringen, innovaties, zorgen over leegstand en steun...