Supermarktondernemers hebben in 2007 een flinke omzetgroei behaald. De omzetgroei ging gepaard met relatieve kostenreductie, waardoor de gemiddelde winst van de supermarkten met maar liefst 35,5 procent is gestegen. Dit blijkt uit het jaarlijkse onderzoek Bedrijfsvergelijking Levensmiddelendetailhandel van Deloitte.
Na het goede jaar 2007 zijn de verwachtingen van de ondernemers voor 2008 nagenoeg gelijk. De nettowinst neemt naar verwachting in 2008 volgens 42 procent van de ondernemers toe. De ondervraagde ondernemers zijn minder positief over de ontwikkeling van de marge. Dit zal deels gebaseerd zijn op de huidige margedruk in 2008. Van de ondernemers verwacht 53 procent dat de marge dit jaar zal afnemen, terwijl 29 procent een toename verwacht.
Paul Op Heij, partner bij de branchegroep Retail van Deloitte: “Nagenoeg alle supermarktketens berekenen de stijging van grondstof- en energieprijzen slechts beperkt door aan de consument. Daardoor verwachten wij dat er op dit moment een negatiever toekomstbeeld heerst onder de zelfstandige ondernemers dan uit ons onderzoek, dat medio juni gehouden werd, blijkt. Een aantal ondernemers zal de margedruk niet het hoofd kunnen bieden en de deuren moeten sluiten.”
Volgens het onderzoek verdienen grote supermarkten veel meer dan kleine supermarkten. Waar kleine supermarkten gemiddeld 2,4 procent van de netto-omzet als nettowinst laten zien, is dat bij de grotere supermarkten gemiddeld 3,6 procent van de netto-omzet.
Super beleeft prima 2007
Gepubliceerd op 10 september 2008 om 00:00
Reacties 0