Zwalkende beleid DeWitKomart deed bedrijf de das om
Gepubliceerd op 20 mei 2005 om 00:00
Het transformatieproces van DeWitKomart van sober en relatief goedkoop naar vers en Bourgondisch is de supermarktformule, met dank aan de prijzenoorlog, duur komen te staan. De operatie bleek te lastig, te duur en kostte te veel tijd. Het supermarktbedrijf wordt van de hand gedaan. Superunie-broeders CoopCodis, Deen en Hoogvliet nemen de 32 DeWitKomart-winkels over, onder voorwaarde dat het boekenonderzoek geen rare dingen oplevert.De ambitieuze nieuwe strategie van het nieuwe directieteam onder leiding van Fred Nijland en Hans van Marle heeft de keten uiteindelijk de das omgedaan. DeWitKomart moest nieuw leven ingeblazen worden en dat kon volgens beiden door op te schuiven naar het duurdere segment. In 2001 opende de eerste `nieuwe` winkel in Huizen. In oktober 2002 ging de eerste pilot-zaak open in Krommenie, waarin de strategie verder werd doorgevoerd. De investeringen in Huizen, maar vooral in Krommenie (tv-schermen, groentetuin, nieuwe producten) waren enorm en te snel doorgevoerd. De klanten begrepen de plotselinge ommekeer niet. De winkels zijn mooier geworden, maar de producten lagen opeens op een prijspeil dat zelfs hoger was dan dat van de Albert Heijn. Door de prijzenslag moest het bedrijf de nieuwe strategie plotsklaps loslaten.
Reacties 0