Consumentenbond: Aanschaf ‘extra’ garantie in principe onnodig

De aanschaf van extra lange garantie op artikelen als tv’s en wasmachines is onzin, zo stelt de consumentenbond. De Nederlandse wet zou moeten volstaan. Dit staat in de consumentengids die vandaag wordt gepubliceerd. Juliette Oolders van de Consumentenbond: “In de wet staat al dat een product moet voldoen aan de verwachtingen van de consument.” Het opeisen van dit recht verloopt echter niet altijd even vlekkeloos. “Met een extra garantie koop je dus wel gezeur af.” De bond durft nog niet zo ver te gaan een advies uit te brengen. Elektronicaketens wijzen op het feit dat in de wet nergens staat dat een klant recht heeft op gratis reparatie, iets dat wel geregeld wordt met extra garantie. “Als een tv na 5 jaar kapot gaat heb je heus geen recht op reparatie”, aldus Jan Immel van Elektronicaketen It’s. “Zonder zo’n papiertje krijg je bovendien vaak discussies over de manier waarop het apparaat kapot ging: Is het een gebruikersfout of niet?“ Elektronicaketen Correct stemt in met It’s: gratis reparaties zonder garantie, daar wordt niet aan gedaan. “We zoeken in zo’n geval een bedrag dat billijk is.” Volgens de consumentenbond is zo’n gedrag in veel gevallen alsnog minder hoog dan de kosten van extra garantie. “En ook extra verzekering tegen bijvoorbeeld schade of diefstal, is vaak niet nodig”, zeg Oolders. “Vaak zijn die dingen al gedekt door een inboedel- of reisverzekering”.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!