Marketing richt zich meer op emotie
Gepubliceerd op 29 september 2004 om 00:00
Hoe kan de marketing inspelen op de emoties van de consument? In de jaren negentig verkochten reclames droomboodschappen met een hoog emotioneel karakter, maar tegenwoordig is de consument minder gemakkelijk te verleiden. In de begintijd van de marketing stond de emotionele beleving van een merk nog vrij dicht tegen de functionaliteit van het artikel aan. In de loop der jaren is een groter onderscheid tussen de functionaliteit en de emotionele beleving van een product gekomen. Sommige producenten koppelen op een geloofwaardige en relevante manier de merkessentie aan een concrete behoefte. Zo speelt Interpolis met de slogan `Glashelder` in op de behoefte aan transparantie en profileert Vifit zijn zuivel als `gezond`. Waar het bij de consument om draait, is authenticiteit. De emotionele beleving van merken staat dichter bij de consument dan voorheen. Emoties brengen merken tot leven. Op deze manier ontstaat de mogelijkheid om in contact te komen met de consument. Merken veranderen op die manier van `afstandelijke kennissen` in `inspirerende vrienden`, volgens de standaarden van de nieuw ontwikkelde BrandFriend.
Reacties 0