Zo`n 15% consumenten dingt af in kledingwinkels

Ongeveer 15% van de Nederlandse consumenten zegt in kledingwinkels wel eens over de prijs te onderhandelen, zo blijkt uit onderzoek van GfK in opdracht van Textilia. Met name mannen willen nog wel eens afdingen, een vijfde doet dit naar eigen zeggen voornamelijk als `sport`. Van de vrouwen onderhandelt `slechts` 10% over de prijs. Een percentage van 14 geeft aan wel af te willen dingen, maar dit niet te durven, 20% heeft er nog nooit over nagedacht, terwijl 51% niet zegt te onderhandelen over de prijs. Het afdingen vindt het meest plaats bij zelfstandige modezaken. Ongeveer 18% van de mensen met een bovenmodaal inkomen probeert in kledingzaken iets van de prijs af te snoepen. Hiermee blijkt dat afdingen niet inkomensgevoelig is. Detaillisten vinden het gezien de slechte economische situatie moeilijk om `nee` te zeggen als er afgedongen wordt: `Je bent eerder geneigd om erin mee te gaan, omdat de markt onder druk staat. Maar wij zijn absoluut niet voor deze ontwikkeling`, aldus Guus Schopman van Oostvogel in Hengelo. `Tijdens de opruiming proberen klanten vaker af te dingen. Wij gaan er in die periode ook makkelijker op in.` Opmerkelijk is dat in de grote steden het minst over prijs onderhandeld wordt.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!