De muziekindustrie heeft een nieuw middel gevonden in de strijd tegen het downloaden. Er verschijnen steeds meer exclusieve, soms handgemaakte cd-hoesjes die de verkoop van originele cd`s een extra impuls geven. Het meest uitgesproken bling-product van dit moment is de collectie Back to Back compilatiealbums van zwarte muziek uit de jaren `50 tot `70 van Lo Recordings. De fabricage van het met bladgoud bedekte cd-hoesje kost meer dan 20 pond per stuk en het eindproduct ziet eruit als een boek. Andere hoesjes van Lo Recordings hebben een bijzondere typografie of zien er handgemaakt uit. Er zijn zelfs hoesjes die onmiskenbaar aan huisvlijt doen denken. Al deze creativiteit is bedoeld om muziekliefhebbers een reden te geven geld te besteden aan de aanschaf van een originele cd. Een bijkomend effect is een herstart voor de hoesontwerpindustrie. Die doet het sinds de komst van massale downloadmogelijkheden bijzonder slecht. Nu kan het hoesdesign een bijdrage leveren aan de ervaring van de muziek bij de koper. Vooral voor artiesten die nicheproducten en een handgemaakt effect kunnen produceren zijn de toekomstverwachtingen goed.
Handgemaakte cd-hoesjes moeten downloaden van muziek tegengaan
Gepubliceerd op 22 augustus 2005 om 00:00
Reacties 0