'Belgische supers kunnen leren van AH'

Albert Heijn leeft de sociale wetgeving in België strikt na. Dat stelt federaal secretaris Jan De Weghe van de vakbond BBTK in Het Financieele Dagblad. De Nederlandse supermarktketen is volgens hem zelfs een voorloper op het gebied van werving.

Albert Heijn brengt volgens De Weghe in een straal van vijftien kilometer rond zijn winkel het aantal Belgen, Turken, Marokkanen en andere migranten in kaart. Van die samenstelling probeert de winkelketen vervolgens een afspiegeling te maken met het winkelpersoneel. “Daar kunnen andere supermarkten in België nog van leren.”

Directeur productpromotie Tony De Bock van branchegenoot Colruyt beschuldigde Albert Heijn er afgelopen week van dat de retailer ‘soms mensen vanuit Nederland naar hier brengt, onder andere sociale voorwaarden’. Albert Heijn heeft echter alleen bij de opening van het eerste filiaal een actie gedaan met Nederlandse werkstudenten, stelt De Weghe. Na daar op aangesproken te zijn, is het volgens hem niet meer voorgekomen. “Concurrenten blijven dat voorval maar oprakelen.”

De groei van Albert Heijn in België resulteerde eerder deze week al in kritiek van Belgische land- en tuinbouwers, die de prijs voor hun voedingsproducten zien dalen. De retailer stelt zich aan de geldende wet- en regelgeving te houden. In een reactie op de kritiek van boeren en tuinders wijst een woordvoerder van Albert Heijn naar inspanningen in ons land om de relatie met deze leveranciers te verbeteren. Zo werkt de supermarktketen sinds vorig jaar inniger samen met belangenorganisatie LTO Nederland, nadat ophef was ontstaan over een brief van Albert Heijn, waarin het meedeelde leveranciers twee procent minder te betalen.

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends