Reclame Code Commissie berispt ook Albert Heijn

Albert Heijn mag zijn Hollandse kip niet langer als ‘honderd procent verantwoord’ verkopen. De Reclame Code Commissie beveelt de supermarktketen niet langer op dergelijke wijze reclame te maken, na een klacht van Wakker Dier.

De Hollandse kip is de duurzame vervanger van de plofkip. De commissie stelt echter dat de minimale verbeteringen voor de kip de mededelingen van Albert Heijn in advertenties over diervriendelijkheid en milieuvriendelijkheid niet rechtvaardigen.

Vorige maand oordeelde de Reclame Code Commissie in een vergelijkbare zaak dat Jumbo vlees van zijn huismerk ten onrechte onder de noemer ‘diervriendelijk’ verkoopt. Steeds meer supermarkten verkopen volgens Wakker Dier onder hun huismerk vlees van dieren die een beter leven hebben gehad. Omdat de welzijnsnormen bij elke supermarkt anders zijn, zorgt dat volgens de dierenwelzijnsorganisatie voor verwarring bij consumenten.

Albert Heijn is teleurgesteld dat de discussie niet over dierenwelzijn lijkt te gaan, maar over een woordenspel in een advertentie of op de website. De supermarktketen wijst erop dat de commissie stelt dat er sprake is van verbeterde leefomstandigheden van de Hollandse kip ten opzichte van de reguliere kip en dat Albert Heijn met de introductie van de Hollandse kip meer doet voor dierenwelzijn.

RetailTrends