Blog: Blurring: een behoefte of gevolg van de crisis?

Door interim-adviseur Dick ten Voorde van Retailmade.

‘Theorie is wanneer iedereen alles weet en niks werkt’
Prachtige theorieën over blurring verschijnen in verschillende media. Indrukwekkende grafieken en tabellen tonen veranderingen aan op demografisch-, sociaal economisch- en maatschappelijk vlak waarmee wordt ’bewezen’ dat de blurring-trend voedingsbodem heeft. Jumbo Foodmarkt wordt als voorbeeld gesteld. Een supermarkt gecombineerd met foodservice elementen, bereiding op de winkelvloer, directe consumptiemogelijkheden of take-away. De combinatie van verkoop online en offline is de next step.

‘Praktijk is wanneer alles werkt maar niemand weet waarom’
De Amerikaanse retailketen Wegmans vormde de inspiratie voor de Jumbo Foodmarkt. Diverse elementen zijn verwerkt in de winkel(formule) en naar eigen inzichten aangepast. Een prachtig resultaat. Wat de resultaten van deze winkel zou brengen was onbekend vanwege het volledig nieuwe karakter. Nu, ruim een jaar later, wordt er rondom de winkel nog volop geëvolueerd. En dat is ook een normaal formule-proces. Nu pas worden cases begrepen en doorgrond. Deze kennis levert weer nieuwe inzichten en vragen op voor retailers, en hopelijk worden deze in alle openheid gedeeld met leveranciers. Dagelijks op zoek naar het waarom en laat dat maar aan de groep in Veghel over.

‘Theorie en praktijk komen samen als dingen werken en je ook weet waarom’
De grote vraag blijft: is Jumbo Foodmarkt ontstaan door een latente consumentenbehoefte of is het zoeken naar additionele omzetgroei? Nu de Foodmarkt wordt uitgerold (Amsterdam) mogen we aannemen dat er veel theorie in praktijk is overgegaan wat veel nieuwe inzichten heeft gegeven. Er is veel geleerd vanuit Breda. Het succes wordt toegewezen aan de blurring-trend maar wat was de oorzaak geweest wanneer Foodmarkt was geflopt? Overbewinkeling in Breda?

‘Theorie volgt praktijk en niet andersom’
Wanneer de praktijk klaar is voor theoretische oplossingen blijft altijd moeilijk te bepalen. Vaak is dit gewoon een kwestie van ‘learning by doing’. Soms ben je te laat en soms ben je te vroeg. Wanneer theorie en praktijk samen komen betekent dit een lancering op het juiste moment. Daarvoor moeten een aantal zaken gelukkigerwijs samen vallen (of je hebt een goede investeerder met een lange adem nodig). Met de Jumbo Foodmarkt hebben we een mooi praktijkvoorbeeld van blurring. Achteraf gezien gaan geleerden deze met theoretische modellen onderbouwen.

Maar het fenomeen blurring bestaat al langer. Denk aan petrolstations die belegde broodjes zijn gaan verkopen. Het is iets van de laatste twintig jaar. We hebben het nu een naam gegeven. Maar kan blurring ook zijn ontstaan doordat de bestaande kanalen te weinig omzet meer uit hun verkopen konden halen? Is blurring niet een vorm van marktontwikkeling die uit noodzaak geboren is?

Hoe het ook zij, retail en foodservice gaan zich op nieuwe terrein begeven. Die biedt leveranciers de mogelijkheid om aan hun klanten concrete oplossingen aan te dragen. Voor leveranciers die hier goed mee om weten te gaan ontstaan er nieuwe mogelijkheden bij bestaande klanten.

Heeft u naar aanleiding van bovenstaande vragen en/of opmerkingen, neem dan contact op met Retailmade, Dick ten Voorde via 06 3453 2829 of dick@retailmade.com.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Voorwaarden RetailNews Blog:
- Inzendingen per e-mail (bijdrage opslaan in .doc formaat)
- Onderteken duidelijk met (functie)naam, adres en telefoonnummer. Bij eventuele plaatsing worden alleen naam en functie vermeld
- Publicatie vindt plaats op basis van exclusiviteit
- Artikel is geen commerciële uiting
- Inzendingen worden automatisch eigendom van RetailTrends Media
- Rechten kunnen niet worden ontleend
- Maximale lengte van 500 woorden

U kunt uw bijdrage o.v.v. 'RetailNews Blog' mailen naar redactie@retailnews.nl.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!