'Directie staat te ver af van eigen winkel'

Een groot deel van de Nederlandse ketens wordt bestuurd door mensen zonder roots in de retail. Dat zegt oprichter en eigenaar Berend Ziengs van De Schoenenfabriek in het maartnummer van RetailTrends. “Geen wonder dat negentig procent van de retailers zich tegenwoordig alleen nog maar probeert te onderscheiden op prijs.”

De hedendaagse directie staat volgens Ziengs te ver af van zijn eigen winkel. Hij ziet maar weinig retailers die zich met een eigen verhaal, uniek assortiment of vakkundig personeel proberen te onderscheiden. “Veel ketens leven nog in de jaren zeventig en staan in ‘standje Excelsheet’.”

Als voorbeeld wijst de eigenaar van De Schoenenfabriek op de formules van Macintosh Retail Group, waarvan volgens hem niemand meer weet waar ze voor staan. Dezelfde schoenen zijn tegenwoordig te koop bij Macintosh en Scapino, ziet hij. “De ketens zijn lege hulzen geworden, zonder eigen gezicht en waar studenten tegen een minimumloon op gezette tijden in de winkels staan.”

Ziengs pleit RetailTrends 3 voor de komst van iemand die de waarde van het bedrijf neerzet, behoudt of creëert. Zo’n chief roots officer is volgens hem noodzakelijk willen zulke retailers de toekomst weer tegemoet lachen. Het maartnummer is samen met EtailTrends 2 verschenen. Klik hier voor meer informatie over een abonnement.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!