​Dit kunnen retailers leren van de foodservicebranche

Trendwatcher Hans Steenbergen deelt tijdens het congres Trends en Transities in Retail op 4 juni wat retailers kunnen leren van de foodservicebranche als het gaat om hospitality. Voor retailers is in dat opzicht nog heel wat winst te behalen, vindt Steenbergen. Hij zet vast vier learnings op een rij.

Meer guest journey, minder customer journey
“De gastvrijheid binnen retail kan omhoog. Ik ervaar zelf bijvoorbeeld nog vaak dat ik een winkel op zoek moet naar een medewerker of dat die medewerker mij niet goed kan adviseren vanwege een gebrek aan kennis."

“Klanten moeten zich echter prettig voelen in een winkel. Dat is dé factor waarmee retailers zich kunnen onderscheiden van online concurrentie. Om dat te bewerkstelligen dienen retailers hun guest journey beter in beeld te hebben. Er wordt vaak gesproken over klanten in plaats van over gasten. Op zich niet vreemd, want dat zit in het dna van een retailer die gewend is om producten in te kopen en te verkopen. Een retailer die bijvoorbeeld horeca-elementen gaat integreren, moet echter meer horeca-dna kweken. Dat betekent: meer aandacht op de klant in plaats van alleen een focus op het verkoopproces."

Leer het van de kampioenen
“Een retailer die meer hospitality in zijn concept wil integreren, doet er goed aan om eens een kijkje te nemen bij spelers die dat al onder de knie hebben. Neem Eataly. Dit foodconcept heeft retail en horeca op perfecte wijze gecombineerd. De vestiging in New York is vijfduizend vierkante meter en herbergt alleen maar producten uit Italië. Klanten kunnen blijven eten in de restaurants, waar hun gerecht in het zicht wordt bereid. Deze winkel doet tachtig miljoen dollar omzet per jaar. Deze aanpak wordt dus gewaardeerd door consumenten."

Beeld: Bread and Companatico

“Natuurlijk zijn in ons land niet altijd de ruimte en de middelen om het zo groots aan te pakken als Eataly. Maar dat betekent niet dat retailers zich niet door Eataly kunnen laten inspireren. In de Nederlandse winkels is de hoofdrol nog te vaak weggelegd voor de producten en niet voor de mensen. Winkels zijn eigenlijk een chique magazijn. Dat vind ik jammer."

Denk na
“Als retailers mee aandacht gaan geven aan hospitality, heeft dat gevolgen voor hun businessmodel. Zo'n aanpak is arbeidsintensiever, waardoor de loonkosten stijgen. Daarvan moet men zich van te voren bewust zijn."

“Ten tweede moeten retailers zich afvragen wat ze willen bewerkstelligen met hun nieuwe strategie. Moet het zorgen voor meer omzet? Of moet het meer publiek naar de winkel trekken, zoals IKEA doet met zijn ontbijt voor één euro? Wie kiest voor hospitality moet vooraf weten wat de gevolgen kunnen zijn."

“Ik merk dat de 'hospitality-gedachte' nog niet verankerd is bij retailers. Retailers kunnen echter niet anders dan voor een nieuwe aanpak kiezen. Door onder meer de economische crisis is de consument veranderd. Die wordt niet meer 'de oude', ook niet als de economie weer aan getrokken is."

Zoek de samenwerking op
“Veel retailers kijken vanuit een retailbril naar innovatie, terwijl ze vanuit een ander paradigma moeten gaan denken. Daarvoor helpt het om samen te werken met bijvoorbeeld andere retailers en horeca-ondernemers. Wie zegt dat je het wiel alleen moet uitvinden? En dankzij de onlangs presenteerde RetailAgenda kunnen retailers bijvoorbeeld een terras openen. Ze mogen dan misschien nog geen glas wijn schenken, maar er is wel de mogelijkheid om een eten te serveren. Pak de ruimte die er is."

Trends en Transities in Retail
Hans Steenbergen is één van de sprekers op het event Trends en Transities in Retail dat RetailTrends Media met trendanalist Christine Boland organiseert. De transitie in retail biedt kansen, maar vraagt ook om andere vaardigheden. Wat kun je morgen al anders doen en hoe maak je op langere termijn het verschil?

Naast Hans Steenbergen delen trendanalist Christine Boland en chief sales officer Mieke Veldhuis van Bugaboo hun visie op trends en transities binnen retail. Marketingdirecteur René Repko vertelt hoe Rituals op de huid van de veranderende consument blijft.

Praktische voorbeelden, spraakmakende retailcases en heel veel inspiratie zullen de bezoekers van dit event helpen om nieuwe inzichten te vergaren. Trends en Transities in Retail vindt 4 juni plaats in het WTC in Amsterdam. U kunt zich inschrijven door een e-mail met uw contactgegevens te sturen naar events@retailtrends.nl. Kijk hier voor meer informatie over dit event.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Dit artikel krijg je cadeau. Lees alles van RetailTrends voor slechts € 10,- (eerste maand).

Word member Of log in