Microsoft waarschuwt merken die momenteel klantgegevens verkopen of delen met andere partijen. Steeds meer consumenten staan achterdochtig tegenover merken die dergelijke gegevens delen. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van Microsoft, als onderdeel van zijn jaarlijkse Digital Trends-rapport.

Consumenten denken dat retailers en merken momenteel vijfentwintig procent meer gegevens van hen verzamelen dan dat zij bewust afstaan. “Dit roept achterdocht op bij de consument", aldus manager Owen Sagness bij Microsoft UK. “Dat deze data vervolgens nog gedeeld wordt met andere partijen zorgt voor nog meer vraagtekens."

Consumenten delen het meest hun geboortedatum, adres en leeftijd. Voor het delen van deze gegevens verwachten zij ook een tegenprestatie van de ontvanger. Zo verwacht 61 procent een geldbedrag als tegenprestatie. 59 procent verwacht extra punten in het spaarprogramma te ontvangen.

Een kwart van de dertienduizend ondervraagden gaf aan zijn gegevens te willen delen, mits hun leven er gemakkelijker van wordt. 27 procent geeft aan dat zij het doen om processen meer geautomatiseerd te laten verlopen, zoals bijvoorbeeld het invoeren van adres- en betaalgegevens aan een webwinkel.