Appdate: nooit meer in de rij bij de broodjeszaak

Appdate: nooit meer in de rij bij de broodjeszaak

Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailWatching geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van Skip-Q, iDEAL en Toyota.

Skip-Q
Het is een veelvoorkomende ergernis van Belgen, als we de initiatiefnemers van Skip-Q mogen geloven. Je hele lunchpauze kwijt zijn aan het in de rij staan bij een broodjeszaak. Met de app moet dat verleden tijd zijn. Gebruikers kunnen hiermee op voorhand hun lunch reserveren en betalen. In het gekozen restaurant is het vervolgens een kwestie van ophalen, zonder in de rij te staan.

“Iedereen wint erbij”, zegt mede-oprichter Alexandre de Pret tegen Knack. "De klanten van Skip-Q hoeven niet meer in de rij te staan, voor de overige klanten zijn de wachtrijen korter.” Inmiddels hebben twintig restaurants in Brussel zich bij de app aangesloten, maar daar blijft het niet bij. Skip-Q wil naar nieuwe markten als Antwerpen en Gent, en nieuwe segmenten zoals bakkers en banketbakkers. Uiteindelijk moet het een betaalplatform worden dat alle lokale handelszaken in België groepeert.

iDEAL
Ontwikkelaar van betaaloplossingen MultiSafepay test de mogelijkheid om af te rekenen via de QR-code app van iDEAL. Deze app is in april ontwikkeld en gelanceerd door de Betaalvereniging Nederland. Van de door MultiSafepay verwerkte transacties verliep vorig jaar dertig procent via een smartphone of tablet. Daarom werkt de betaalprovider al geruime tijd aan het verbreden van zijn mobiele betaalmogelijkheden. iDEAL QR sluit hier naar eigen zeggen mooi op aan.

De iDEAL QR-code kan overal geplakt, geprint, of getoond worden en kan dus altijd gescand worden door de bijbehorende app. De Nederlandse Hartstichting was de eerste samenwerkingspartner binnen het pilottraject. Na deze succesvol verlopen proef werkt MultiSafepay samen met andere partijen aan het implementeren van de betaaloplossing. De proefperiode duurt tot en met oktober dit jaar.

Toyota
Van je smartphone afblijven, er lijkt een heuse markt voor te ontstaan. Onlangs besteedde RetailTech al aandacht aan studenten die voor korting bij Office Depot kunnen sparen door tijdens de les hun telefoon links te laten liggen. In Japan hebben nu Toyota en koffieconcept Komeda de handen ineengeslagen voor de app Driving Barista. Automobilisten die honderd kilometer gereden hebben zonder hun smartphone te pakken, krijgen een bon voor gratis koffie bij een Komeda-winkel.

De app werkt via de gyroscoop van de telefoon. Bestuurders moeten Driving Barista voor de rit opstarten en de telefoon vervolgens naast zich neerleggen. Na de eerste honderd kilometer en daarna na iedere tweehonderd kilometer krijgt de chauffeur een kortingsbon. Pak je de telefoon toch tijdens het rijden, dan verdwijnen de opgebouwde kilometers en begint de app weer bij nul te tellen. De app werkt in de prefectuur Aichi en is onderdeel van een programma om de verkeersveiligheid in de regio te vergroten.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Dit artikel krijg je cadeau. Lees alles van RetailTrends voor slechts € 10,- (eerste maand).

Word member Of log in