De nieuwe mobiele website van de Bijenkorf werpt zijn vruchten af. De conversie is verdubbeld sinds de introductie van de responsive site. Dat zei manager business development e-commerce Christiaan Mourik tijdens het Adobe Symposium in Amsterdam.
De nieuwe website werd eerder dit jaar geïntroduceerd, nadat er flink wat feedback was verzameld. Zo werden er focusgroepen gehouden en clickable demo’s in de fysieke winkels gepresenteerd. “Wij noemen dat guerilla usability testing. Elke dinsdag testen we nieuwe functionaliteiten in de winkel, door onze klanten naar hun mening te vragen”, aldus Mourik.
De Bijenkorf haalt ook betere resultaten via zijn nieuwsbrieven, sinds de warenhuisketen met personas werkt. Klanten krijgen voortaan alleen nog merken voorgeschoteld, waarvan de retailer weet dat ze daarin geïnteresseerd zijn. “Onze newsletter voor een fashionista toont producten van Michael Kors, waar een businessvrouw Karen Millen te zien krijgt”, geeft manager online marketing Jorrit de Groot als voorbeeld.
De open rates van zulke e-mails liggen een stuk hoger dan voorheen, toen alle klanten dezelfde boodschap toegestuurd kregen. Bovendien spenderen de consumenten die via deze segmenten ‘gepusht’ worden ook meer bij de Bijenkorf, stelt De Groot. “Daar draait het allemaal om. Natuurlijk staat de klant bij ons centraal, maar deze strategie levert de organisatie ook wat op.”
Op RetailWatching gaan De Groot en Mourik dieper in op de rol van data bij de Bijenkorf.
Reacties 0