​Appdate: Klanten korting geven voor een review

​Appdate: Klanten korting geven voor een review

Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailWatching geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van Sainsbury’s, Smarty en Insto.

Sainsbury’s
Consumenten zijn nog in ontkenning zijn over het voedsel dat ze verspillen, stelt Sainsbury’s. De Britse supermarktketen test nu een app die bijhoudt voor hoeveel geld er voedsel wordt weggegooid. De app draagt de naam Winnow en is gebaseerd op de technologie die gebruikt wordt om voedselverspilling in restaurantkeukens te monitoren. Winnow wordt momenteel door een aantal klanten getest, waaronder drie Britse parlementsleden.

Gebruikers moeten het afval voor het weggooien wegen. De app slaat onder meer het type product, het gewicht en de reden voor het weggooien op. Door de actuele prijzen van Sainsbury’s eraan te koppelen, wordt inzichtelijk om welk bedrag het gaat. Winnow geeft wekelijks een overzicht van de financiële gevolgen en advies om de kosten terug te dringen. De app moet huishoudens helpen hun shopgedrag aan te passen in strijd tegen voedselverspilling. Na een maand wordt er volgens de eerste resultaten 68 procent minder verspild, wat volgens de Daily Mail een jaarlijkse kostenbesparing van 258 pond zou opleveren. Sainsbury’s is van plan om de app na de pilot landelijk uit te rollen.

Smarty
SmartyFeedback start in Nederland met het geven van korting in ruil voor het achterlaten van een review. Gebruikers van de app kunnen vijf tot twintig procent van het aankoopbedrag teruggestort krijgen, vertelt de Nederlandse ceo Jean Lub in De Gelderlander. Het concept is al gelanceerd in Bulgarije en Israël. De eerste zes maanden van dit jaar moet de app worden uitgerold in Nederland, waarbij Nijmegen en Amsterdam als eerste worden aangedaan. “Nog voor de Vierdaagsefeesten moet een groot deel van de Nijmeegse horeca en winkels zijn aangehaakt”, aldus Lub.

Deelnemende retailers betalen Smarty maandelijks een bedrag om deel te nemen. Daarbovenop ontvangt Smarty hetzelfde bedrag als de gebruiker van de app krijgt uitgekeerd. Als een retailer een product van honderd euro met vijf procent verkoopt, moet hij dus in totaal tien procent afstaan. De ondernemer krijgt daar niet alleen een review voor terug, maar krijgt ook toegang tot de data van de gebruiker. Daarnaast kan hij via een messengerservice direct met de klant communiceren en hem een aanbieding versturen op zijn telefoon als de klant in de buurt van de winkel is.

Insto
Insto maakt het voor consumenten mogelijk om grote aankopen gespreid te betalen. Het is een initiatief van Bruce Chen, de voormalig cso van eBay in Taiwan. De app is onlangs gelanceerd in de Verenigde Staten. Gebruikers kunnen een op maat gemaakt betaalprogramma opzetten. Dat moet het voor consumenten gemakkelijker maken om bijvoorbeeld een auto te kopen, terwijl het voor verkopers eenvoudiger wordt een deal rond te maken. De app mikt ook op diensten. Zo kunnen gebruikers de huur in kleinere delen betalen.

Om de app te gebruiken dienen consumenten een account aan te maken en hun betaalgegevens in te vullen. Ze kunnen vervolgens betaalverzoeken indienen, die gebundeld worden in een kalender. Daar zien ze welk bedrag op welke dag wordt afgeschreven. Het platform is gratis voor consumenten en dit jaar ook voor verkopers. Die laatste groep kan gebruikmaken van een garantie voor betalingen tot drieduizend dollar.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Dit artikel krijg je cadeau. Lees alles van RetailTrends voor slechts € 10,- (eerste maand).

Word member Of log in

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!