Appdate: Zo blijft de colavoorraad op peil

Appdate: Zo blijft de colavoorraad op peil

Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailWatching geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van Coca-Cola, Petit Bateau en LiketoKnow.it.

Coca-Cola
Als de flessen Coca-Cola zijn uitverkocht bij kleine lokale winkels, kan het best even duren voordat de schappen weer zijn aangevuld. Vervelend voor die winkels, maar ook voor Coca-Cola, dat op verschillende manieren zijn omzet- en winstdalingen tegen wil gaan. Een daarvan is een Coke on Demand-app, waarmee de lege schappen bij kleine winkeliers verleden tijd moeten zijn.



Retailers die door hun voorraad cola heen zijn, kunnen via de app een verzoek naar lokale distributeurs sturen voor nieuwe producten. Die kunnen vervolgens een deal aanbieden, waarbij een prijs en levertijd worden afgesproken. Een oproepkracht levert de bestelling vervolgens af voor de winnende leverancier. De app komt uit de koker van de Israëlische startup Bringg en Coca-Cola gebruikt hem al in zes kleinere markten. Chief innovation officer Alan Boehme van de frisdrankgigant vergelijkt de app met Uber. “Het is een mechanisme dat vraag en aanbod in realtime oplost.”

Petit Bateau
Als het gaat om verduurzaming, kunnen veel kledingmerken iets leren van Petit Bateau. In plaats van goedkope en onder twijfelachtige omstandigheden geproduceerde kleding uit verre landen te halen, vindt volgens FashionUnited tachtig procent van de productie in thuisland Frankrijk plaats. Door een vernieuwing van de app wordt nu ook tweedehandskleding aan het aanbod toegevoegd. Gebruikers kunnen daar zelf kleding van Petit Bateau op plaatsen.

Petit Bateau modereert de advertenties, maar consumenten kunnen koop en verkoop zelf afhandelen. De aanbieders bepalen zelf de prijs en regelen de verzending. Het label ontvangt dan ook geen commissie over de verkopen. Petit Bateau heeft in Nederland eigen winkels in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag en beschikt wereldwijd over 480 verkooppunten.

LiketoKnow.it
Een foto maken van een product, waarna een app het opzoekt bij een webwinkel. Van dit soort Shazams voor spullen hebben we al verschillende apps voorbij zien komen, zoals van John Lewis en Sneakerjagers.nl. LiketoKnow.it, een platform waarop influencers shoppable fotolinks kunnen delen, komt nu met variant gebaseerd op screenshots. Gebruikers kunnen een screenshot maken van iedere foto die ze willen, die de app vervolgens analyseert en indien mogelijk linkt matcht met een van zijn miljoenen foto’s in de influencerdatabase. Als er een match is, kan de gebruiker de app openen en het product op de screenshot kopen.

LiketoKnow.it ontstond als onderdeel van rewardStyle, een platform waar influencers foto’s kunnen uploaden met bijbehorende links naar aangesloten retailers. De app was gekoppeld aan Instagram, maar deze nieuwe variant kan onafhankelijk van welk platform dan ook gebruikt worden.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Dit artikel krijg je cadeau. Lees alles van RetailTrends voor slechts € 10,- (eerste maand).

Word member Of log in