Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailWatching geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van Perry Sport, Starbucks en Dunkin’ Donuts.
Perry Sport
Een jaar na het faillissement wil Perry Sport vooral nog vooruitkijken. Daartoe lanceerde het eind vorig jaar al een geheel vernieuwde website en nu, in aansluiting daarop, een eigen app voor Android en iOS. Daarmee heeft de gebruiker ‘alles voor een actieve levensstijl binnen handbereik’, zo zegt de sportretailer.
Winkelen is de belangrijkste functie van de app, met een uitgebreid filtermenu om tot de juiste keuze te komen. Alle footwear-producten zijn in een 360 graden-view te bekijken. Verder kunnen app-gebruikers producten opslaan in verlanglijstjes en via pushnotificaties op de hoogte worden gesteld van nieuwe acties en collecties.
Starbucks
Dat Starbucks gelooft in mobiel bestellen en afrekenen, was al duidelijk. Nu heeft de koffieketen in Seattle zelfs een filiaal geopend waar alleen met de Mobile Order & Pay-app kan worden betaald. De testwinkel is gevestigd op het hoofdkantoor van Starbucks, en dient om te ontdekken hoe consumenten die georiënteerd zijn op gemak het best bediend kunnen worden.
Starbucks heeft twee cafés op zijn hoofdkantoor. Een daarvan is alleen toegankelijk voor personeel en staat bovendien in de top drie van winkels waar het meest mobiel wordt besteld. De mobiele bestellingen vanuit het kantoor worden naar dit filiaal geleid, waar het personeel de koffie kan afhalen. Voorlopig blijft het app-only beleid beperkt tot dit filiaal, maar een woordvoerder noemt het ‘een interessant winkelmodel voor de toekomst’.
Dunkin’ Donuts
Dunkin’ Donuts is een samenwerking gestart met verkeers- en navigatieapp Waze. Daarmee kunnen gebruikers een bestelling laten klaarzetten bij de dichtstbijzijnde vestiging. De nieuwe functie ‘Order Ahead’ van Waze is beschikbaar voor leden van het loyaliteitsprogramma van de Amerikaanse keten.
Via de Waze-app kunnen gebruikers voor vertrek de dichtstbijzijnde Dunkin’ Donuts-vestiging kiezen en een bestelling plaatsen. Vervolgens navigeren ze naar de vestiging, waar de bestelling klaarstaat op het moment dat ze arriveren. Dunkin’ Donuts is de eerste foodretailer die met Waze samenwerkt. Waze wil zijn nieuwe functie op korte termijn bij meer retailers gaan uitrollen.
Reacties 0