​‘Effect blurring op horeca is verwaarloosbaar’

​‘Effect blurring op horeca is verwaarloosbaar’

Retailers die hun klanten alcohol aanbieden tijdens het winkelen hebben nauwelijks een effect op de consumptie in reguliere horeca. Dat zei initiatiefnemer Marja Ruigrok van de pilot met freezones in Amsterdam donderdag tijdens het event Blurring in Retail. Zij baseert zich daarbij op de effecten van de proef tot nu toe.

De pilot met regelluwe zones, waardoor winkeliers meer ruimte krijgen om te ondernemen, loopt in Amsterdam in drie straten. In de Jan Evertsenstraat werd in 2015 begonnen, terwijl de Rijnstraat en het Osdorpplein later werden toegevoegd. De proef heeft volgens Ruigrok vooralsnog ‘weinig wereldschokkende resultaten’ opgeleverd. Veel winkeliers blijken minder regels ‘eng’ te vinden, stelt zij. “Geen regels betekent in hun ogen minder houvast.”

In de Jan Evertsenstraat is inmiddels 35 procent draagvlak voor bredere uitrol van de proef, een percentage dat Ruigrok ‘teleurstellend’ noemt. De pilot heeft volgens haar tot nu toe geleid tot ‘onvoldoende positieve effecten’, maar zorgt tegelijkertijd ook niet voor negatieve gevolgen als overlast.

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends