Jongen mist urgentie: ‘Over drie tot vijf jaar een gigaprobleem’

Retailers staan voor de uitdaging om Nederland op de kaart te houden ‘in het globale geweld van de Amazons en Alibaba’s’. “Er liggen veel kansen, maar dan moet er wel geschakeld worden. Als dat niet gebeurt, hebben over drie tot vijf jaar een gigaprobleem”, aldus Thuiswinkel.org-directeur Wijnand Jongen, een van de sprekers op het komende Retail & Brands Festival, tegenover RetailTrends.

Jongen stelt dat de situatie waarin we nu verkeren uniek is in de geschiedenis van retail. Ontwikkelingen als kunstmatige intelligentie, virtual reality, internet of things en big data vinden allemaal tegelijkertijd plaats, met daarnaast ook nog ‘de bedreigingen die komen uit de Verenigde Staten en China’. “De urgentie is vele malen hoger dan het merendeel van de retailers zich beseft of de mensen eromheen kunnen geloven”, stelt hij.

Retailers hebben volgens Jongen vaak het idee dat zaken als robots en 3D-printing ‘iets leuks en aardigs’ zijn, maar voorlopig geen grote rol in de sector zullen spelen. Als hij met bewegende beelden laat zien dat die dingen op de nominatie staan om uitgerold te worden, kijken volgens hem ‘zelfs de doorgewinterde retailers op’. “Ik hoor vaak: ‘Jezus, ik wist dat er veel aan zat te komen, maar dit gaat boven mijn pet’.”

Een speler als Amazon is volgens Jongen wél op alle terreinen tegelijk actief. “Zij lopen echt op iedere retailer mijlen voor.”

Lees op RetailTrends meer over de ‘wake-up call’ van Wijnand Jongen. Op het Retail & Brands Festival, dat 7 september plaatsvindt in Utrecht, doet hij zijn volledige verhaal. Heb je nog geen ticket? Kijk dan op retailandbrandfestival.nl.
 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!