‘Aandeel horeca in winkelcentra moet omhoog’

‘Aandeel horeca in winkelcentra moet omhoog’

Meer horeca zou de redding kunnen zijn voor slechtlopende winkelcentra als New Babylon. In Hoog Catharijne wordt die strategie al met succes doorgevoerd, zegt hoofd onderzoek Sven Bertens van vastgoedadviesbureau JLL tegen BNR.

Het aandeel horeca in de Nederlandse winkelcentra ligt met vijf procent relatief laag, zegt Bertens. “Internationaal is dat zo’n twintig à 25 procent.” Dat New Babylon kiest voor meer horeca om de leegstand op te vullen, is volgens hem een slimme zet, omdat het de verblijfsduur van consumenten verlengt. Hoog Catharijne noemt hij als voorbeeld van ‘een vernieuwend concept met veel horeca’, waarbij goed is gekeken naar het type consument dat het centrum bezoekt.

In binnensteden neemt horeca al steeds meer de plaats in van winkels, bleek begin dit jaar uit onderzoek van Locatus. Waren horecazaken in 2007 nog goed voor 26 procent van het vastgoed in stadscentra, nu is dat 29,6 procent. Door het groeiende consumentenvertrouwen en de stijgende uitgaven aan buitenshuis eten zet die trend zich naar verwachting door.
 

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends