Met de nieuwe Europese betaalwet PSD2 kunnen retailers profiteren van de toegang die zij krijgen tot transactiegegevens van consumenten. Dat is de voorlopige conclusie van een onderzoek van Shopping Tomorrow, waarover gepubliceerd wordt in het decembernummer van RetailTrends.
Door de invoering van PSD2 kunnen consumenten bedrijven toegang geven tot hun bankrekening. De experts van Shopping Tomorrow richten zich vooral op de mogelijkheden die dat biedt met data over iDEAL- en pintransacties, die veruit het grootste deel van de digitale betalingen vormen. “De gegevens hiervan belanden nu nog elke minuut van de dag in de prullenbak, aangezien zij enkel en alleen gebruikt worden voor de transactie”, zegt voorzitter Jeroen Bosch van Rosenthal van de expertgroep.
Wat retailers precies met die betaaldata kunnen, is volgens de onderzoekers nog toekomstmuziek. Een mogelijkheid is om die te gebruiken om online- en offlinetransacties van één klant te koppelen, voor een beter klantbeeld. Dat is volgens Bosch van Rosenthal de voornaamste wens van retailers. Veel winkeliers maken nog gebruik van aparte leveranciers voor online- en offlinetransacties. Leg je die twee bestanden naast elkaar, dan kun je daar volgens Bosch van Rosenthal uithalen wat je nodig hebt. “En kun je in ieder geval op het moment van betalen de klant herkennen.”
In het thema Payments in het decembernummer van RetailTrends wordt uitgebreid ingegaan op de nieuwste innovaties in betalen en de gevolgen daarvan voor retailers en consumenten. Klik hier om het themanummer digitaal te lezen. Nog geen abonnee? Klik hier voor meer informatie over een abonnement.
Reacties 0