Branded content
Wie: Kurt Geiger
Doel: een flexibele voorraad voor alle kanalen
Hoe: een ordermanagement- en warehousemanagementsysteem in de cloud
Resultaat: één virtuele voorraad en snellere uitlevering
In 1963 opende Kurt Geiger zijn eerste schoenenwinkel in Bond Street, Londen. Op dit moment exploiteert de Britse retailer zeventig winkels over de hele wereld en meer dan tweehonderd shop-in-shops in warenhuizen zoals Harrods, Selfridges, House of Fraser, Debenhams en John Lewis. Daar liggen niet alleen de schoenen die onder het eigen label worden ontworpen en geproduceerd, maar ook schoenen van andere merken. “Elk jaar verlaat vijf miljoen paar schoenen ons distributiecentrum in het Verenigd Koninkrijk. Het merendeel blijft in ons eigen land, maar wij hebben ook winkels in onder meer het Midden-Oosten en Zuidoost-Azië”, vertelt Guiseppe Guillot, directeur logistiek en systeeminfrastructuur bij de schoenenretailer.
Drie voorraden
In 2006 startte Kurt Geiger met onlineverkoop via kurtgeiger.com. Inmiddels is daar een tweede kanaal aan toegevoegd: de multibrandwebshop shoeaholics.com. Voor de afhandeling van de onlineorders heeft Kurt Geiger nog altijd een gescheiden operatie. “Consequentie is dat we drie voorraden hebben: één voor webshops, één voor retailactiviteiten en één voor groothandelsactiviteiten. Natuurlijk kunnen we producten van de ene naar de andere voorraad overhevelen, maar dat betekent dat we ze ook fysiek moeten verplaatsen”, legt Guillot uit.
De gescheiden voorraden bieden niet de flexibiliteit die vandaag de dag is vereist. De keten wil elke order vanaf elk voorraadpunt kunnen uitleveren, ongeacht of een artikel nu via een smartphone of computer wordt besteld en ongeacht in welke voorraad het artikel ligt. Het huidig ERP-systeem is daarvoor te oud, aldus Guillot. “Het is ontwikkeld in een tijd dat nog geen smartphones bestonden en nog niemand van omnichannel had gehoord. De logica waarmee dit systeem producten door de supplychain stuurt, is simpelweg gedateerd.”
Het verouderde ERP-systeem weerhoudt Kurt Geiger niet consumenten alle diensten te bieden waaraan momenteel behoefte is. Een product online kopen of reserveren en in de winkel ophalen of terugbrengen – het is mogelijk. Wel noemt Geiger een aanpassing van deze diensten of het verzamelen van data om servicelevels te analyseren ‘bijzonder ingewikkeld’. De programmatuur moet dan telkens worden gewijzigd. “Dat is niet de manier om een retailbedrijf in een snel veranderende markt te runnen en snel nieuwe technologieën en diensten te integreren.”
Vernieuwing
De zoektocht naar nieuwe software voor aansturing van de keten is geëindigd bij het ordermanagement- en warehousemanagementsysteem van Manhattan Associates. De verandering is groot. “Vergelijk het rijden van een auto uit 2015 maar eens met een auto uit 1975”, zegt Geiger. “Alles is vernieuwd, van de motor en de versnellingsbak tot het dashboard. Dat geldt ook voor de software die wij nu implementeren. Die stelt ons beter in staat om bijvoorbeeld informatie uit te wisselen met partners in de supplychain.”
Het nieuwe warehousemanagementsysteem (WMS) biedt allereerst de mogelijkheid de gescheiden voorraden virtueel samen te voegen. De voorraad voor de retail- en groothandelsactiviteiten staat nog in het ERP-systeem, die voor e-commerce in een later geïnstalleerd WMS. Het ordermanagementsysteem (OMS) stelt Kurt Geiger in staat elke order aan elk voorraadpunt te koppelen. Een onlineorder kan dus in principe vanuit het warehouse naar de klant worden verstuurd, maar ook vanuit een winkel. “Aan ons nu de taak om daarvoor de beslisregels te bedenken, rekening houdend met prioriteiten, risico’s en kosten voor handling en transport. Het mooie van het OMS is dat we deze beslisregels zelf kunnen configureren en dus ook eenvoudig aanpassen. In ons ERP-systeem hadden we daarvoor de programmatuur moeten veranderen”, verklaart Guillot.
Vervanging uitgesteld
Het OMS in de e-commerceoperatie is inmiddels geïmplementeerd. Dit jaar zijn de retail- en groothandelsoperaties aan de beurt. Het oude ERP-systeem blijft daarna op de achtergrond draaien, maar wordt wel gestript. Het WMS neemt het beheer van de retail- en groothandelsvoorraad over, terwijl het OMS de besturing van goederenstromen voor zijn rekening neemt. “Het ERP-systeem wordt daardoor minder intensief gebruikt, waardoor we vervanging van dit systeem jaren kunnen uitstellen”, weet hij.
De transformatie van Kurt Geiger stopt niet bij implementatie van een nieuw WMS en OMS. Volgend jaar gaat de schoenenretailer aan de slag met mechanisering van het distributiecentrum. Nu is die operatie nog volledig manueel ingericht. “Dat betekent dat negentig procent van de kosten bestaat uit variabele kosten, voornamelijk arbeidskosten. Die kosten stijgen flink als de volumes in het distributiecentrum toenemen.” Door de Brexit neemt straks het aanbod van logistiek personeel uit Oost-Europa af en gaan salarissen omhoog, voorziet Guillot. Los daarvan nemen ook de arbeidskosten per order toe. Grotere volumes betekenen immers hogere voorraden, langere afstanden en dus een lagere productiviteit. De keten heeft dan niet alleen meer orderpickers nodig, maar ook meer teamleiders. De kosten groeien dus nog verder. “Door automatisering kunnen we dat patroon doorbreken. De variabele arbeidskosten maken dan plaats voor vaste kosten”, legt Guillot uit.
De mogelijkheden zijn groot wat mechanisering betreft. De markt biedt volledig automatische opslag- en orderverzamelsystemen waarin orderpickers geen stap hoeven te zetten, maar ook semi-automatische systemen met rollenbanen voor intern transport van goederen. “Misschien gaan we met robots aan de slag”, vertelt de topman. “In ieder geval kiezen we voor een schaalbaar systeem. Ik was ooit betrokken bij de bouw van een volledig automatisch magazijn dat na een aantal jaar al te klein was. Het systeem dat wij kiezen moet eenvoudig uit te breiden zijn.”
RFID-tags
Om de digitalisering van de supplychain compleet te maken, start Kurt Geiger met RFID op de winkelvloer. Door alle producten te voorzien van RFID-tags worden binnenkomende schoenen sneller verwerkt, zijn verplaatsingen nauwgezet te volgen en de winkelvoorraad automatisch te controleren. Het doel: een voorraadbetrouwbaarheid van 99,9 procent. “De ervaring leert dat een hogere voorraadbetrouwbaarheid leidt tot een grotere beschikbaarheid van producten en dus tot meer omzet.” De schoenen krijgen zo mogelijk in de fabrieken al RFID-tags, net zoals nu gebeurt met barcodes. Op termijn kan deze technologie de operatie in het distributiecentrum stroomlijnen. “Ook op dat punt bieden onze nieuwe systemen voordelen. We kunnen eenvoudig dergelijke nieuwe technologieën implementeren, zonder de software aan te passen”, vertelt Guillot.
Misschien nog wel het belangrijkst is volgens hem dat de systemen draaien op op versieloze software. Door de cloud-oplossingen beschikt Kurt Geiger altijd automatisch over de laatste versie. “Juist de upgrades leveren vaak een hoop gedoe op, vooral vanwege het maatwerk dat moet worden aangepast”, weet hij. “Veel bedrijven schrikken daarom terug voor upgrades. Het resultaat is dat ze blijven zitten met verouderde versies, waardoor ze niet profiteren van nieuwe technologische mogelijkheden. Nu zijn we zelfs voorbereid op technologieën en concepten die we nu nog niet eens kennen.”
Bron: RetailTrends 3
Reacties 0