Mango heeft vorig jaar afgesloten met een verlies van 1,25 miljoen euro in Nederland. Een jaar eerder stond de Spaanse kledingketen nog 1,3 miljoen in de plus, wat destijds de eerst winst in vijf jaar betekende.

Het slechtere resultaat is met name te wijten aan de omzetdaling van ruim twaalf procent tot 28,9 miljoen euro. De kledingketen heeft wel ruim twee miljoen aan kosten kunnen besparen. Een kleine zeven ton werd bespaard aan de personeelskant. Mango sloot het boekjaar af met, afgezien van de drie directieleden, 229 medewerkers. Dat zijn er bijna dertig minder dan het jaar ervoor.

Mango haalt het verlies af van de algemene reserves. Het operationeel resultaat is met een kleine 78 duizend euro nog net positief, maar wel fors minder dan de bijna twee miljoen van een jaar eerder. De omzet liep ook in 2016 al flink terug, waarschijnlijk vooral door het wegvallen van de shop-in-shops bij V&D. 

Mango sloot eind vorig jaar zijn flagshipstore in Almere, gevolgd door winkels in Leiden, Tilburg en Arnhem begin dit jaar. Expansiedirecteur Cees de Jong liet weten in die steden terug te keren met nieuwe winkels. “We openen tegenwoordig winkels van zeshonderd tot duizend vierkante meter, zoals in Amsterdam, Hilversum en Breda.”