Mango duikt in Nederland weer in het rood

Mango duikt in Nederland weer in het rood

Mango heeft vorig jaar afgesloten met een verlies van 1,25 miljoen euro in Nederland. Een jaar eerder stond de Spaanse kledingketen nog 1,3 miljoen in de plus, wat destijds de eerst winst in vijf jaar betekende.

Het slechtere resultaat is met name te wijten aan de omzetdaling van ruim twaalf procent tot 28,9 miljoen euro. De kledingketen heeft wel ruim twee miljoen aan kosten kunnen besparen. Een kleine zeven ton werd bespaard aan de personeelskant. Mango sloot het boekjaar af met, afgezien van de drie directieleden, 229 medewerkers. Dat zijn er bijna dertig minder dan het jaar ervoor.

Mango haalt het verlies af van de algemene reserves. Het operationeel resultaat is met een kleine 78 duizend euro nog net positief, maar wel fors minder dan de bijna twee miljoen van een jaar eerder. De omzet liep ook in 2016 al flink terug, waarschijnlijk vooral door het wegvallen van de shop-in-shops bij V&D. 

Mango sloot eind vorig jaar zijn flagshipstore in Almere, gevolgd door winkels in Leiden, Tilburg en Arnhem begin dit jaar. Expansiedirecteur Cees de Jong liet weten in die steden terug te keren met nieuwe winkels. “We openen tegenwoordig winkels van zeshonderd tot duizend vierkante meter, zoals in Amsterdam, Hilversum en Breda.”
 

Reacties

Verlies in Nederland van een buitenlandse keten, zegt niet veel. De marge wordt niet gepubliceerd. Verhoogde inkoopprijzen of royalties vanuit bv een separate vennootschap zorgen er voor dat winst wordt gegenereerd in een voorkeurs land.

Geplaatst door Jan Berger op 1 augustus 2018 om 12:30

Jan Berger heeft wel gelijk, maar een omzetdaling van meer dan 5% betekent voor elke winkelketen verlies. Misschien halen ze dat op de inkoopmarkt terug, maar zou het elders in Europa beter gaan? En met die hele grote winkels zou ik oppassen. Misschien trekken ze extra klanten en een hogere TW aan, maar ook dit soort monobrand winkels doen er verstandig aan kleinere oppervlakte te hebben en dat te compenseren via een integrale bricks&clicks formule (De Nieuwe winkelier op http://www.bricksenclicks.me)

Geplaatst door Reinder Koornstra op 1 augustus 2018 om 13:00

Strategisch gezien is het zelfs geeneens een probleem, als je rond break even blijft draaien. De winst wordt immers al gemaakt, zoals Jan Berger al aangeeft, op de inkoop, royalties etc. Voor Mango HQ prima, is minder belastingen afdragen in NL.

Geplaatst door Seb Seb op 1 augustus 2018 om 14:51

Laatste nieuws

RetailTrends