Door Hans Verstraaten (columnist)
Een tijdje terug las ik een onderzoek van KPMG over onlineshoppen. Nouja, onderzoek: het leek eerder een pamflet. Een pamflet met de volgende boodschap: ‘Wilt u een betere wereld en veel minder verkeersongelukken? Ga dan enkel en alleen nog online winkelen!’ Samenvatting van het onderzoek: ervan uitgaande dat Nederlanders jaarlijks 127 miljoen pakketten en pakketjes digitaal bestellen, kan er jaarlijks 14,5 miljoen euro aan schade door verkeersongelukken worden voorkomen als iedereen alleen nog via internet winkelt.
De reden is eenvoudig: per aankoop worden relatief veel minder kilometers gereden. Een gunstige bijkomstigheid – ik ben nog steeds aan het samenvatten – is dat er dan veel minder CO2 wordt uitgestoten. Als Nederlanders louter online zouden bestellen, zou dat een besparing opleveren van 450 duizend kilo CO2-uitstoot per jaar. Nog een voordeel: tijdbesparing! Een pakket bestellen kost gemiddeld 2,74 minuten. Een aankoop in een fysieke winkel kost gemiddeld 13,63 minuten. Aldus KPMG. Oké, dat is een beetje louche organisatie (het schijnt te heersen in die...
Door Hans Verstraaten (columnist)
Een tijdje terug las ik een onderzoek van KPMG over onlineshoppen. Nouja, onderzoek: het leek eerder een pamflet. Een pamflet met de volgende boodschap: ‘Wilt u een betere wereld en veel minder verkeersongelukken? Ga dan enkel en alleen nog online winkelen!’ Samenvatting van het onderzoek: ervan uitgaande dat Nederlanders jaarlijks 127 miljoen pakketten en pakketjes digitaal bestellen, kan er jaarlijks 14,5 miljoen euro aan schade door verkeersongelukken worden voorkomen als iedereen alleen nog via internet winkelt.
De reden is eenvoudig: per aankoop worden relatief veel minder kilometers gereden. Een gunstige bijkomstigheid – ik ben nog steeds aan het samenvatten – is dat er dan veel minder CO2 wordt uitgestoten. Als Nederlanders louter online zouden bestellen, zou dat een besparing opleveren van 450 duizend kilo CO2-uitstoot per jaar. Nog een voordeel: tijdbesparing! Een pakket bestellen kost gemiddeld 2,74 minuten. Een aankoop in een fysieke winkel kost gemiddeld 13,63 minuten. Aldus KPMG. Oké, dat is een beetje louche organisatie (het schijnt te heersen in die sector), maar rekenen kunnen ze natuurlijk wel. Analyseren, dat lukt dan weer minder. In elk geval in dit grote Ga-allemaal-online-shoppen-mensen-onderzoek. Vergeten worden namelijk de o zo belangrijke voordelen van fysiek winkelen.
Zoals: bewegen. Tenzij u een koelkast (ijskast mag ook hoor, ik zit daar niet zo mee) wilt kopen en meteen wilt meenemen in een boedelbak, kunt u fysiek winkelen het best per fiets doen. Ik kom uit een familie van artsen en vandaar dat ik weet: fietsen is bewegen en bewegen is gezond. Achter een laptop boodschappen doen is daarentegen niet gezond. Even terzijde: wist u trouwens dat 72 procent van de mensen die voortdurend online aan het winkelen zijn, risico loopt om blind te worden? Wat dan weer wel een voordeel heeft, want zo’n blindengeleidehond moet natuurlijk een paar keer per dag worden uitgelaten en zo kom je dan toch nog in beweging.
Marieke van de Appie
Niet te vergeten: leuke mensen ontmoeten. Ik weet niet hoe dat elders is bij Albert Heijnen maar bij mijn Albert Heijn (Molenstraatje 2, Tiel) werken alleen maar erg leuke jongens en meisjes (ik zie er nooit een medewerker van boven de twintig). Hulpvaardig, goedlachs. Dat je stiekem denkt: waren mijn kinderen maar zo. Als ik een fles wijn wil afrekenen, vraag ik (zestig jaar oud) aan een kassameisje of -jongen: ‘Moet je mijn ID zien?’ Flauwer kun je grappen niet maken, toch? Maar láchen dat ze doen! De allerleukste is Marieke, die achter de servicebalie staat. Marieke heeft een lach – alsof er een stralende zon doorbreekt op een loodgrijze dag. Daar kan ah.nl in geen honderd jaar tegenop.
Ook nog: Amazon. Mijn favoriete winkel is boekhandel Arentsen (Voorstad 9, Tiel). Ook hier: erg hulpvaardige en goedlachse medewerkers. En ook nog veel verstand van boeken, wat mooi meegenomen is. Weet u wat er met dat ooit o zo bescheiden online boekenwinkeltje Amazon is gebeurd? Dat boekenwinkeltje is uitgegroeid tot een werkelijk kolossaal monster dat stap voor stap de hele retail, wereldwijd, aan het opslokken is. Ja, voor een biljoen dollar kun je aardig wat opslokken.
Amazon heeft 580 duizend medewerkers in dienst die echt allemaal ontevreden zijn. En boos. En verdrietig. Lage uurlonen. Geen ziektekostenverzekering. Geen pensioenvoorziening. Lange, lange werkdagen. Meedogenloze bedrijfscultuur. En ga zo maar verder. Wilt u dit werkelijk kolossale monster echt steunen met een bestelling? Amerikaans gezegde: ‘There is a special place in hell for Amazon customers.’ En uiteraard een erg speciale, loeihete plek voor Jeff Bezos zelf. Voor meneer Arentsen uit Tiel is er daarentegen straks een fijn plekje in de hemel.
Handige datajongens
Tot slot dit voordeel: ik, man zonder rijbewijs en zonder auto, word online voortdurend lastiggevallen met Audi- en BMW-campagnes. Sinds kort word ik ook nog lastiggevallen met aanbiedingen voor tuinspullen, terwijl ik een geheel tuinloos bestaan leid. En ook nog met whiskyaanbiedingen, terwijl ik minus een glaasje rode wijn op z’n tijd geen alcohol tot me neem. Ja, uiterst slim en gericht omgaan met data, je hoort er veel over. Het schijnt zelfs cruciaal te zijn voor je retailtoekomst, maar ik verwacht niet dat het deze eeuw nog gaat lukken.
Ik ben in een fysieke winkel nog nooit lastiggevallen met uiterst domme en ongerichte aanbiedingen. Verder heb ik ook nog nooit meegemaakt dat een fysieke winkel m’n wachtwoord vraagt. Laat staan dat ik voor de zoveelste keer de melding krijg dat mijn wachtwoord niet klopt.
Uitslag van de wedstrijd: online winkelen versus fysiek winkelen: 0 - 4.
Bron: RetailTrends 10