Albert Heijn bouwt supermarkt om tot 'eet- en bezorgcentrum'

Albert Heijn bouwt supermarkt om tot 'eet- en bezorgcentrum'

Albert Heijn introduceert buiten de winkels eigen keukens voor de bereiding van warme maaltijden. Die worden in eethoeken verkocht, maar ook thuisbezorgd in samenwerking met grote partijen als Thuisbezorgd.nl en Deliveroo. Dat vertelt topman Wouter Kolk in het FD.

De eerste keuken opent begin volgend jaar in Amsterdam. Albert Heijn beschikt over duizenden recepten, waar weinig mee op de winkelvloer wordt gedaan. Dat is niet efficiënt, stelt Kolk. “We kunnen een aantal favoriete gezonde Allerhande-maaltijden ook voor jou klaarmaken.”

Door de supermarkt te transformeren tot een soort eet- en bezorgcentrum, maakt de ruimte voor Albert Heijn om te groeien groter. De supermarktsector in Nederland heeft een omvang van 38 miljard euro, weet hij. “Als ik de buitenhuismarkt erbij betrek, hebben we het ineens over een markt van 65 miljard euro.”

Behalve de eethoeken wil Albert Heijn meer ruimte vrijspelen voor vers en servicepunten voor snelle thuisbezorging. Traditionele kruideniersproducten als schoonmaakmiddelen en dierenvoeding, die steeds vaker online worden gekocht, zullen deels plaatsmaken.

De marktleider zou tot de maatregelen overgaan vanwege een teruglopend aantal klanten. Zijn fysieke supermarkten trokken volgens cijfers van GfK vorig jaar minder klanten dan het jaar ervoor, terwijl Albert Heijn er rekening mee houdt dat de groei in 2019 achterblijft bij de markt. Dat komt onder meer doordat steeds meer klanten online boodschappen doen en kiezen voor gemakswinkels als AH to go.

Albert Heijn heeft momenteel ruim duizend winkels in Nederland. Dat aantal zal volgens Kolk in de toekomst teruglopen, maar niet sterk. Zo kunnen ze als een soort opslag voor de bezorgservice gebruikt worden, stelt hij. “En soms kan er ook nog een vestiging van Gall & Gall of Etos bij.”

Reacties

Dat warme maaltijden klaarmaken heb ik al een aantal keren gezien. Het verdween daarna als sneeuw voor de zon.

Geplaatst door Peter Jansen op 12 december 2018 om 14:07

Misschien dat ze het bij Ahold-Delhaize nog niet willen erkennen, maar Jumbo vormt gewoon een stevige concurrent die AH op heel wat vlakken uitdaagt en zelfs voorbij streeft.

De nieuwe strategie klinkt logisch, zeker als je kijkt naar ontwikkelingen in de VS en UK. Jumbo is hierin echter vele malen verder door de overname van LaPlace.

Geplaatst door Seb Seb op 12 december 2018 om 14:09

LaPlace? is gewoon een veredele snackbar, ooit gewoon het restaurant van Vroom en Dreesmann. Wat daar nou zo bijzonder aan is weet ik echt niet.

Geplaatst door Peter Jansen op 12 december 2018 om 14:23

@Peter Jansen bizar dat je op een retail vaksite durft te beweren dat La Place niet bijzonder is. Het was jarenlang dé pijler waarop V&D heeft kunnen blijven bestaan. Dat het assortiment je niet aan staat, smaken verschillen. Maar de expertise, logistiek, research, schaalgrootte etc is echt wel noemenswaardig. AH heeft deze kennis helemaal (niet meer) in huis.

Geplaatst door Seb Seb op 12 december 2018 om 14:40

De AH gaat de Jumbo volgen.
Maar of ze het daarmee redden?

Dan zullen ze toch ook het niveau van klantvriendelijkheid van de Jumbo moeten proberen te halen.

Geplaatst door rob rotterdam op 12 december 2018 om 17:37

Klantvriendelijkheid van Jumbo, werkelijk? Jumbo kan op dit punt nog veel van Appie leren.

Geplaatst door Erwin Verbruggen op 12 december 2018 om 20:47

LaPlace pijl;er van V&D? Ja wel bij de vorige eigenaar maar niet bij de laatste. Daar was service afgeschaft.
Dat vanaf 2007 het belangrijk was voor V&D zegt meer over V&D en de reden dat dit warenhuis failliet is gegaan.
Ik ken LaPlace ook van buiten V&D. Ik ga liever naar een goede snackbar/eetgelegenheid. Daar ben ik niet de enige in.
LaPlace is ook de eigenaar van Alberts Corner.

In dit bericht lees ik alleen maar weer dat een manager het idee krijgt dat hij eventjes het grote geld kan lostrommelen bij de klant. Dat betwijfel ik ten zeerste. Het is weer het idee dat een gezin wel eventjes tegen groot geld uiteten gaat bij AH. Dat betwijfel ik.
Het is allemaal zo makkelijk om te denken dat iedereen steeds dat dure (te dure) kan betalen en er voor over heeft.
Dit land wordt gewoon peperduur, gas electra btw noem maar op. Warenhuizen zijn peperduur en soms al weer gesloten of verkocht.

Als ik bij LaPlace gebak wil eten, is het alleen maar iets van bladendeeg. 10 jaar geleden hadden ze nog van die heerlijk tompoucen. Noem maar op.

Geplaatst door Peter Jansen op 12 december 2018 om 22:44

@Peter Jansen
Vraag me echt af wat je hier doet op een vaksite over retail.

Geplaatst door Seb Seb op 13 december 2018 om 09:31

@Peter Jansen, verschil tussen La Place en McDonald’s is klein. McDonald’s is het bekendste horecamerk van Nederland, maar bij La Place heeft de Nederlandse consument een warmer gevoel. Vooral onder hoger opgeleiden is La Place populair. Laat de hoog opgeleiden vaker hun boodschappen bij de AH doen. Jumbo heeft een meesterzet gedaan met de overname van La Place. Jumbo lijkt nu serieuze plannen te hebben om de Belgische markt te betreden. Zo is in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht. Een overname van vb Colruyt op termijn zou me niks verbazen.

Geplaatst door Stanley Messie op 13 december 2018 om 16:27

Het is m.i. wel aan La Place te danken, dat V&D het nog zo lang heeft kunnen uitzingen. Als La Place er niet was geweest, was V&D zeer waarschijnlijk al veel eerder failliet gegaan. Dus dat zegt echt wel iets over La Place. La Place bracht tenminste nog (enigszins) geld in het laatje van V&D. En was een van de weinige onderdelen waarvan ook retailexperts zeggen dat dát onderdeel van V&D altijd wél succesvol was.

Geplaatst door Jeroen Fontein op 13 december 2018 om 18:52

Mijn persoonlijke ervaring is, dat bij groente & fruit de kwaliteit van de verkochte producten bij AH terug is gelopen. Dat leidt tot het gaan naar winkels die op dit punt beter presteren. Daarmee lekt ook omzet in andere productgroepen weg.

Geplaatst door Wouter Kalden op 14 december 2018 om 10:28

Laatste nieuws









RetailTrends