Albert Heijn introduceert buiten de winkels eigen keukens voor de bereiding van warme maaltijden. Die worden in eethoeken verkocht, maar ook thuisbezorgd in samenwerking met grote partijen als Thuisbezorgd.nl en Deliveroo. Dat vertelt topman Wouter Kolk in het FD.

De eerste keuken opent begin volgend jaar in Amsterdam. Albert Heijn beschikt over duizenden recepten, waar weinig mee op de winkelvloer wordt gedaan. Dat is niet efficiënt, stelt Kolk. “We kunnen een aantal favoriete gezonde Allerhande-maaltijden ook voor jou klaarmaken.”

Door de supermarkt te transformeren tot een soort eet- en bezorgcentrum, maakt de ruimte voor Albert Heijn om te groeien groter. De supermarktsector in Nederland heeft een omvang van 38 miljard euro, weet hij. “Als ik de buitenhuismarkt erbij betrek, hebben we het ineens over een markt van 65 miljard euro.”

Behalve de eethoeken wil Albert Heijn meer ruimte vrijspelen voor vers en servicepunten voor snelle thuisbezorging. Traditionele kruideniersproducten als schoonmaakmiddelen en dierenvoeding, die steeds vaker online worden gekocht, zullen deels plaatsmaken.

De marktleider zou tot de maatregelen overgaan vanwege een teruglopend aantal klanten. Zijn fysieke supermarkten trokken volgens cijfers van GfK vorig jaar minder klanten dan het jaar ervoor, terwijl Albert Heijn er rekening mee houdt dat de groei in 2019 achterblijft bij de markt. Dat komt onder meer doordat steeds meer klanten online boodschappen doen en kiezen voor gemakswinkels als AH to go.

Albert Heijn heeft momenteel ruim duizend winkels in Nederland. Dat aantal zal volgens Kolk in de toekomst teruglopen, maar niet sterk. Zo kunnen ze als een soort opslag voor de bezorgservice gebruikt worden, stelt hij. “En soms kan er ook nog een vestiging van Gall & Gall of Etos bij.”