Het huidige franchisemodel is toe aan een grondige modernisering. Daar zijn drie aanknopingspunten voor: anders omgaan met online, kritisch kijken naar het vestigingsnetwerk en nieuwe eigendomsstructuren. Dat stellen sectorspecialisten Olaf Zwijnenburg en Jos Voss van Rabobank in een blog op RetailTrends.
Verschillende factoren en ontwikkelingen in de sector zetten het franchisemodel onder druk. Regelmatig halen de spanningen met franchisenemers het nieuws, zoals bij Albert Heijn en HEMA. “Franchiseorganisaties kunnen niet blijven stilzitten en hopen dat alle issues vanzelf overwaaien”, aldus Zwijnenburg en Voss.
Een van de belangrijkste issues is de verdeling van de kosten en opbrengsten van online verkopen. Dat kan volgens hen opgelost worden door een online klant te vragen of hij een ‘voorkeurswinkel’ heeft. Ook kan iedere online order vanuit een 'tendermodel' worden aangeboden aan alle winkels die het gevraagde artikel op voorraad hebben.
Verder moet er kritisch gekeken worden naar het vestigingsnetwerk, dat niet langer ‘zo groot mogelijk’ maar ‘optimaal’ moet zijn. Als daaruit blijkt dat er winkels gesloten moeten worden, moeten franchiseorganisaties de mogelijk negatieve gevolgen voor schaal, inkoopmacht en franchisefees voor lief nemen, stellen zij.
Tot slot moeten franchiseorganisaties volgens Voss en Zwijnenburg kijken naar andere eigendomsstructuren, zoals een coöperatie of een aandeelhouderschap voor franchisenemers. “Als er sprake is van gemeenschappelijk eigendom is er ook in financiële zin sprake van gemeenschappelijke belangen.”
Lees op RetailTrends het volledige artikel over een nieuw besturingsmodel voor franchise.
Olaf Zwijnenburg 14 dec, 11:39