Mislukte afleverpogingen van pakketten kost miljoenen

Mislukte afleverpogingen van pakketten kost miljoenen

Pakketten die bij een eerste poging niet succesvol worden afgeleverd, zorgen jaarlijks voor een kostenpost van zo’n 749 miljoen euro. Dat stellen bedrijfseconoom Walther Ploos en Mypo, leverancier van slimme pakketbrievenbussen, na een inventarisatie.

Vorig jaar werden er in Nederland zo’n 242 miljoen online aankopen gedaan. Acht tot tien procent hiervan werd niet succesvol afgeleverd bij de eerste poging. Eenzelfde percentage dient te worden opgehaald op een afhaalpunt. Webshops lijden met een bedrag van 548,5 miljoen euro per jaar de meeste schade. De kosten voor consumenten lopen jaarlijks op naar zo’n 134,3 miljoen euro per jaar, gevolgd door 67,1 miljoen euro voor bezorgdiensten. Een mislukte bezorgpoging kan soms ook worden toegerekend aan zoekgeraakte of beschadigde artikelen. 

Naast de economische schade spreekt Arjan Griffioen, oprichter van Mypo, over milieuschade, door de onnodige CO2-uitstoot, en reputatieschade die de niet afgeleverde pakketten opleveren. “Je hoeft maar de naam van een grote bezorgdienst of webshop te googelen om te zien dat het via de sociale media klachten regent”, stelt hij. “De irritatie zit ook dichter bij huis: consumenten krijgen steeds vaker te maken met een buurman of -vrouw die het zat is om als veredeld distributiecentrum dienst te doen."
 

Reacties 6


Jelle Teunissen 25 jul, 14:06

Ik laat het zo veel mogelijk bezorgen op een afhaalpunt, vreemd genoeg is dat lang niet altijd een bezorgoptie in elke webshop.


Oscar Postuma 25 jul, 13:57

Laatst iets bij de Bijenkorf bij de sale besteld terwijl ik nog op vakantie was. Men heeft geen mogelijkheid om een ander (bijvoorbeeld vakantie-uren) adres op te geven voor de bezorging. Eerst moet de post NL bezorger tevergeefs 2x langskomen, dan kun je pas in de Post NL app aangeven dat je het naar een Primera winkel wil laten sturen. En dat voor een bedrijf met waarschijnlijk de beste webshop van Nederland!


Jan Rodenburg 25 jul, 11:34

Als die beste bezorgers nu rond etenstijd langs komen hebben ze meer geluk. Van mij mogen ze het gewoon voor de deur neerzetten, geen probleem


Steven van Pelt 25 jul, 10:28

Daar komt nog bovenop dat de bezorgers in ons dorp na het aanbellen al terug naar hun auto lopen. Als ik geen sprintje trek naar de voordeur rijden ze gewoon al weg.


Com Mentator 25 jul, 09:49

Wordt dit probleem niet vooral veroorzaakt door onjuiste informatievoorziening van tijdstip van levering? Als ik naar mijn laatste items kijk dan staat er in de Postnl app levering tussen x en x in de middag. Ben ik rond dat tijdstip thuis: uw levering is vertraagd.
Volgende dag komt het dan ineens en als je dan niet thuis bent wordt het gewoon voor je deur neergezet. Volgende levering kwam een uur eerder dan aangegeven. En dan met volhouden dat levertijden indicatief zijn zonder rechten. Vervolgens wel een hoop bla bla over extra kosten. Begin bij jezelf en zorg dat de info klopt. Die tijdvakken zijn soms toch al heel erg ruim


Bart Vellinga 24 jul, 10:43

Ik zie diverse oplossingen, gemakkelijke en minder gemakkelijke. Belangrijk is dat de informatie stroom van levertijden en opties van levertijden gemakkelijk te kiezen moeten zijn en op tijd aangeleverd moeten worden, niet op de dag van levering. Bewustwording van de consument is ook belangrijk, waar laat ik leveren en hoe laat. Kan het op het werk prima, een wasmachine zal niet gaan. DHL heeft beste keuze mogelijkheden en je kunt daar ook pakketten vast laten houden, consolideren voor levering op één en de zelfde dag bijvoorbeeld.. één van de vele mogelijkheden. Elke webshop zou duidelijk te kennen moeten geven met wie levering plaatsvindt. Dan kan men kiezen of men überhaupt wel wil bestellen daar ik er persoonlijk voor zou kiezen minimaal één koerierdienst uit te sluiten en dus niet te bestellen. Tevens wanneer ik lees dat de webshops een schade oplopen van 548,5 miljoen per jaar betekend het dat wanneer alles in de eerste aanlevering aangeleverd kan worden het tarief naar beneden kan. Immers de webshop wordt er niet extra belast voor een tweede levering. Op CO2 uitstoot valt inderdaad nog heel veel te besparen. Picnic online boodschappen model is daarbij opvallend goed functionerend model. En alles elektrisch aangeleverd.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!