Franchisers in opstand tegen Domino's Pizza

69 van de tachtig franchisenemers van Domino’s Pizza spannen deze week een rechtszaak aan tegen het moederbedrijf Domino’s Pizza Nederland. De pizzaketen zou restauranthouders onder druk zetten door diensten, producten en andere kostenposten op te leggen tegen hoge, niet-marktconforme prijzen.

Daarnaast zou Domino’s Pizza de franchisenemers verplichten ook tijdens de lunch open te gaan, wat mogelijk bij bijna alle vestigingen zou leiden tot verlies. Dat blijkt uit vertrouwelijke correspondentie en juridische documenten die in handen zijn van de Volkskrant. Veertig franchisers eisen daarnaast inzicht in financiële afspraken met externe leveranciers. Zij dreigen met het stoppen van betalen van de franchise fee.

Volgens de franchisenemers trekt Domino’s Pizza steeds meer van hun marge weg. Dat doet de pizzaketen volgens hen onder meer door allerlei diensten, kortingsacties, marketingbijdragen en andere kostenposten op te leggen. De restauranthouders zouden zelfs moeten helpen kortingen te promoten die ze vervolgens met verlies financieren. 

“Het hoofdkantoor heeft inzage in al mijn data en weet precies wat ik verdien”, vertelt een ondernemer uit de Randstad. “Op basis daarvan bepalen zij in feite hoeveel lasten ik kan dragen en hoeveel winst ik nog mag maken. Dat is geen ondernemen meer.”

Domino’s Pizza Nederland laat weten zich niet in de beschuldigingen te herkennen. Het bedrijf begrijpt dat er ‘bij een aantal franchisenemers het beeld bestaat dat de winst onder druk staat’, maar wijt dit aan externe ontwikkelingen, zoals btw-verhoging en minimumloonverhoging. Een woordvoerder benadrukt dat het franchisenemers vrijstaat om te vertrekken.

Reacties 3


Jacky Boogie 27 aug, 10:20

Dit is het einde van Domino's Pizza, niet vol te houden door de Franchisenemers, Domino's Pizza, jij bijt in je eigen staart, en nee ik ben geen Franchisenemer van jullie, gelukkig heb ik mijn eigen gezonde bedrijf!


Lucas Verweijen 27 aug, 10:27

Als je als bedrijf zo in de picture komt te staan is dat niet best. Toevoegen dat men vrij is om te vertrekken duidt op zwak management die hiermee aangeven dat er een grote kloof is tussen beide partijen! Je mag veronderstellen dat men gezamenlijk de kar trekt.


Nico van Offeren 28 aug, 09:46

Het bekende verhaal ! Wanneer leert de franchisegever nu eens te gaan voor volle transparantie ? Je moet het verdienen met de franchise fee en de rest inzichtelijk maken .

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!