Ruim vijftig jaar bestaat Primark alweer. En nog altijd gelooft de keten heilig in de fysieke winkel. Of de Ierse reus ooit nog bezwijkt voor de verleidingen van online? Kevin Tulip (directeur Primark Benelux) blijft behoedzaam, net als over felgroene beloftes. “Ik ben voorzichtig met spannende duurzaamheidsdoelstellingen. Je moet wel realistisch blijven.”

Primarks concurrentieveld in Nederland is breder dan je misschien zou denken, zegt Tulip. Niet alleen 'overal waar je naar binnen kunt lopen voor kleding', zoals H&M, Zara en C&A. "Aangezien we ook huishoudwaren en make-up verkopen, beschouwen we ook Kiko Milano, Etos en Action allemaal als concurrenten.”

Sprinkhanen die de boel opeten. Roofdieren. Geldwolven. Barbaren. Met private equity haal je de duivel in huis, aldus media en politiek. Kijk maar naar V&D, want: omgevallen. Of wat dacht je van HEMA, want: gigantische schuldenlast. Maar hoe terecht is dat imago?

Een echte ‘Eames by Vitra’-bureaustoel, type EA104. De glooiende kuipstoel van Verner Panton. Of toch liever een strakker model van Philippe Starck? Designliefhebbers watertanden op de Nederlandse marktplaats Whoppah, het tegengeluid op de fastfurniture. “Vroeger werd er veel minder ‘rommel’ gemaakt.”

Auping, Neerlands trots sinds 1888. Een merk zo stevig als het Aurondebed waarmee het groot geworden is. Maar de markt doet geen dutje. Sterker, die is klaarwakker. Jonge onlinespelers, leaseconstructies en hightech domineren de slaapkamer. “Het bestaande model wordt aangevallen”, bekent Joris Broekmans, director customer experience.

Voice, robots, buybuttons, augmented reality. Om mee te blijven tellen moet je hiervoor wel hippe tools bouwen. Het liefst from scratch, want hoe origineler, hoe beter. Toch? Veeg dat idee maar van tafel. Echte rebellen gebruiken modellen, zoals Ace & Tate.

Het is 1909 als een schatrijke, brutale Amerikaan de deuren van zijn droom opent. Op Oxford Street, in Londen. Een warenhuis waar retail, lifestyle en entertainment samensmelten. Een protserig idee, vindt de stadselite aanvankelijk. Wie denkt die Harry Selfridge wel dat-ie is? Tja, the rest is history.

‘Passie’, zo’n platgeslagen woord dat bijna zijn glans verloren heeft. Bijna. Totdat je de winkels van echte local heroes binnenstapt. De supersterren van de straat. Klein in omvang, groot in naam. Fans uit heel Nederland staan voor ze in de rij – soms zelfs op straat.

Bizar vormgegeven of juist heel strak. Op een perfecte locatie of met een excellente bediening. Vier gerenommeerde designers over hun favoriete winkels.

Ed van de Weerd (50) staat sinds juli 2019 aan het roer bij drogisterijketen A.S. Watson health & beauty Benelux (Kruidvat, Trekpleister en Prijsmepper). Een gesprek over leren, in werk en leven: “Mijn neiging om alles in modellen onder te willen brengen, heb ik pas laat onder controle gekregen.”

De nieuwste editie van RetailTrends verschijnt op 7 februari. Ben jij ook member van RetailTrends? Je ontvangt dan iedere maand het printmagazine van RetailTrends, plus:

  • Toegang tot de digitale editie van het magazine

  • 10 extra gebruikersaccounts voor je collega’s

  • Korting op een aantal RetailTrends-events

  • Onbeperkt toegang tot RetailTrends.nl

  • Iedere dag het laatste nieuws in je mailbox

  • Toegang tot het volledige archief

  • De mogelijkheid je persoonlijke nieuwspagina samen te stellen

Nog geen member? Klik hier voor meer informatie.