Het onderwerp ‘duurzaamheid’ staat bovenaan ieders agenda. Wereldwijd is 73 procent van de consumenten bereid om zijn gedrag aan te passen voor het klimaat. 81 procent van hen vindt het hierbij wel de taak van ondernemingen om de leiding te nemen. De druk om duurzaam te ondernemen komt van verschillende kanten. Dit geldt zeker ook voor de logistiek- en transportsector. Zij zijn de grootste aandeelhouders wat koolstofmonoxideproductie en de groeiende CO2-voetafdruk betreft.
Vroeg of laat zal deze sector een verduurzamingsslag moeten maken. Er wordt al veel gedaan op het gebied van grootschalige logistiek. Zo heeft Duitsland al een volledig elektrische snelweg geopend voor vrachtwagens. Deze innovaties zijn zonder twijfel noodzakelijk voor de toekomst, maar hoe uitvoerbaar zijn deze innovaties eigenlijk? Neem bijvoorbeeld de last mile, oftewel de afstand tussen het laatste distributieknooppunt en de voordeur van de klant.
Duur en milieubelastend
Deze last mile is vaak duur en betreft kortere routes in kleinere busjes met beperkte laadruimte. De complexiteit van het vervoeren van grote hoeveelheden vracht van een fabriek naar een magazijn valt in het niet bij het vervoeren van kleine pakketjes naar huizen en bedrijven. Naast het feit dat de last mile een duur onderdeel van de logistieke cyclus is, doet dit het milieu ook geen goed.
Het aandeel van het totaal aantal lege kilometers dat vrachtwagenchauffeurs rijden is sinds eind jaren negentig blijven hangen op 35 procent. Dat wil zeggen dat veel vrachtwagens die wereldwijd de weg op gaan met een lege lading rijdt. Bij lastmilebezorgers is dat getal een stuk hoger, en wordt ook alleen maar groter.
Om de klimaatdoelen te behalen zal er ongetwijfeld veel moet gebeuren op het gebied van de infrastructuur en voertuigtechniek die nu benut wordt. Maar die investeringen hebben weinig nut als de transportsector nog onnodige kilometers maakt. Hier valt nog veel te winnen, en dat hoeft niet veel te kosten.
Elektrische vloot
Voorspellingen geven aan dat lastmilekilometers daarentegen in de honderd grootste steden wereldwijd blijven groeien, met maar liefst dertig procent tegen 2031. Sterker nog, tegen die tijd wordt er voorspeld dat er 36 procent meer bestelbusjes in de grote steden rondrijden, wat leidt tot meer CO2-uitstoot en verkeer.
Maar kunnen we van bezorgdiensten vragen om miljoenen te investeren in het volledig elektrisch maken van hun vloot? En is dit daadwerkelijk het antwoord op de alsmaar groeiende CO2-voetafdruk? Als alle transportvoertuigen op de weg elektrisch zouden zijn, moeten deze allemaal opgeladen worden. Hier tegenover staan de voorspellingen dat we al bijna aan de limiet zitten van het elektriciteitsnet. Als we dit nog verder pushen is de overheid wellicht genoodzaakt om te kijken naar andere, minder duurzame vormen van het genereren van stroom om op die manier aan de vraag van alle gebruikers te kunnen voldoen.
Technologische oplossingen
Met alle mogelijke hobbels op de weg vraag je je wellicht af welke oplossingen nog overblijven. Gelukkig zijn er veel manieren om de CO2-voetafdruk in de logistieke sector te verkleinen. Niet alle oplossingen vergen enorme investeringen in tijd, geld en middelen. De oplossing zit in het implementeren van simpele en betaalbare technische oplossingen, waarmee nog veel te winnen valt voor bijvoorbeeld het optimaliseren van routes. Het gebruik van SaaS-oplossingen is noodzakelijk voor lastmilebezorgdiensten als ze voorop willen blijven lopen.
Een bestelbusje met honderd pakketjes moet honderd keer bij verschillende adressen stoppen. Dit is kostbaar en erg complex om bij te houden. Met route-optimalisatie gaat dit proces stukken efficiënter dan wanneer de bezorger willekeurig het lijstje met adressen afgaat.
Logistieke bedrijven zitten in een beroep van efficiëntie. Een van de makkelijkste manieren om het beter te doen ten opzichte van de concurrentie is om kosten te verlagen, levertijden te verkleinen en efficiënter de juiste pakketten in de juiste handen te krijgen. Route-optimalisatie is een stap in deze richting en heeft verschillende belangrijke voordelen.
Het optimaliseren van routes betekent minder kilometers, minder uitstoot en minder chauffeurs op de weg. Samenwerking is hierbij essentieel. Inzicht hebben in de exacte locatie van chauffeurs en de mogelijkheid hebben om routes in realtime aan te passen - op basis van de huidige locatie van de leveringen en afstand tot hun afhaalpunt - is erg belangrijk. Dit voert het aantal inactieve chauffeurs en omleidingen veroorzaakt door chauffeurs die wachten op hun volgende afleveradres terug.
Door het proactief managen van routes, kunnen fouten worden vermeden en kan CO2-uitstoot drastisch gereduceerd worden. Behalve dat dit kostenbesparend werkt, blijkt ook dat een grotere focus op duurzaamheid klanten langer tevreden houdt. Sterker nog, zeventig procent van de consumenten die bezig zijn met duurzaamheid geeft aan meer te willen betalen voor een service die bijdraagt aan het verminderen van hun uitstoot.
Minder chauffeurs en busjes
Daarnaast leidt het effectief plannen en optimaliseren van routes tot het besparen van tijd en geld. Hoe optimaler de routes, hoe minder chauffeurs nodig zijn, hoe minder lege busjes op de weg en hoe minder het benzineverbruik. Kosten worden zo ook bespaard op het gebied van wear and tear. Hoe minder kilometers bezorgbusjes maken, des te minder onderhoud nodig is om die busjes op de weg te houden. Dit kan bezorgdiensten hoge kosten besparen.
Chauffeurs kunnen hun tijd op de weg optimaal gebruiken en daarbij late bezorgingen verminderen, wat een positief effect heeft op de klantervaring en loyaliteit aan bezorgdiensten. Consumenten worden steeds gevoeliger voor bezorgtijden en toegang tot informatie hierover. Bijna 42 procent van de consumenten geeft aan een aankoop te annuleren bij een gebrek aan snelle bezorgtijden.
Als een bestelling vertraagd wordt, dan willen klanten hiervan op de hoogte zijn. Alleen al de klant informeren dat een bestelling later dan verwacht aankomt, kan ervoor zorgen dat klanten zeventig procent meer geneigd zijn om dezelfde bezorgservice weer te gebruiken. Dat ene berichtje met ‘jouw pakketje komt eraan’ kan wonderen doen voor de klantervaring. En dat terwijl het ook nog CO2 vermindert.
Retourneren
Het optimaliseren van routes zorgt er verder voor dat het beheren van retourzendingen beter uitvoerbaar wordt. Het synchroniseren van retourbeheer met chauffeurs en klanten verlaagt het aantal lege ritten dat wordt gereden tussen het afleveradres en magazijnen. Door chauffeurs die weer terugkeren richting de magazijnen te koppelen met retourpakketten die ook die kant op moeten, worden lege busjes vermeden. Op die manier draagt iedere kilometer, en elk druppeltje benzine bij aan het hele logistieke proces. Belangrijk, aangezien dertig procent van alle online aankopen geretourneerd wordt tegenover negen procent van aankopen in fysieke winkels.
Het ophalen en retourneren van ongewenste aankopen blijft een ingewikkeld en kostbaar proces. Is één busje groot genoeg om alle pakketjes terug te brengen naar de opslag? Wat als de ophaallocatie uit de route ligt? Route-optimalisatie zorgt ervoor dat chauffeurs optimaal worden ingezet om het aantal retourneringen aan te kunnen, terwijl ze het minimale aantal kilometers afleggen.
Toekomstperspectief
Behalve de logistieke voordelen en kosten die bespaard worden met route-optimalisatie, ligt het grootste voordeel in het bijdragen aan een duurzame toekomst. Er moet snel verandering komen op het gebied van duurzaamheid binnen de logistiek- en transportsector. Grote investeringen in elektrische of waterstofvoertuigen en duurzame infrastructuur kunnen hier veel aan bijdragen. Maar het is ook belangrijk om goed te kijken naar de haalbaarheid van de verschillende oplossingen. Door techniek en software te omarmen, kunnen bezorgdiensten nu al een stap in de juiste richting zetten.
Reacties 0