Appdate: Claire's duikt in de metaverse

Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van Action, Albert Heijn en Claire's.

Action

Digitaal is ook voor Action geen eng woord meer. In België zet de Nederlandse discounter een eerste stap met de lancering van een loyalty-app. Klanten kunnen daarmee producten scannen om meer informatie te vinden, een lijst met favorieten maken, een digitale kassabon ontvangen en op de hoogte gehouden worden van promoties. Het is een eerste stap om digitaal echt interactie aan te gaan met de Belgische klant.” Of de app een opstap is naar een webshop, zoals die nu getest wordt in Nederland, kan general manager Joeri Sanders in een interview met Gondola niet zeggen. 


Albert Heijn

Albert Heijn voegt een nieuwe betaalfunctie toe aan de bestelapp. Klanten kunnen nu in de app betalen voor hun bestelde boodschappen, en hoeven niet meer aan de...

Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van Action, Albert Heijn en Claire's.

Action

Digitaal is ook voor Action geen eng woord meer. In België zet de Nederlandse discounter een eerste stap met de lancering van een loyalty-app. Klanten kunnen daarmee producten scannen om meer informatie te vinden, een lijst met favorieten maken, een digitale kassabon ontvangen en op de hoogte gehouden worden van promoties. Het is een eerste stap om digitaal echt interactie aan te gaan met de Belgische klant.” Of de app een opstap is naar een webshop, zoals die nu getest wordt in Nederland, kan general manager Joeri Sanders in een interview met Gondola niet zeggen. 


Albert Heijn

Albert Heijn voegt een nieuwe betaalfunctie toe aan de bestelapp. Klanten kunnen nu in de app betalen voor hun bestelde boodschappen, en hoeven niet meer aan de deur af te rekenen. Klanten kunnen hun betaalpas koppelen aan hun Albert Heijn-app, waarmee ze online bestelde boodschappen in de app of op de website kunnen afrekenen. Vooralsnog kunnen alleen bankpassen van ING en Rabobank digitaal aan de app worden gekoppeld. Het bedrag waarvoor klanten bestellen, wordt gereserveerd op hun betaalrekening. Zodra de boodschappen bezorgd zijn en statiegeld is verrekend, wordt het bedrag geïncasseerd.

 

Claire's

Bij de naam Claire's denk je misschien niet meteen aan de meest innovatieve retailer die er is. Maar ook de goedkope Amerikaanse accessoireketen duikt nu in de metaverse. De retailer lanceert op het platform Roblox het spel ShimmerVille, gericht op zijn doelgroep te weten 'Gen Zalpha' (Z en Alpha). Bezoekers van de virtuele Claire's-omgeving kunnen er onder meer huizen bouwen, decoreren en personaliseren. Ook kunnen ze een voertuig kopen om door de stad te rijden en events te bezoeken. Door in winkels te werken of minigames te voltooien kunnen gebruikers geld verdienen. Claire's denkt van het gedrag van de spelers te kunnen leren om op termijn ook zijn fysieke activiteiten beter op af te stemmen, bijvoorbeeld het aanbod in de winkels.

 

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Word member van RetailTrends

€ 10,- voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;
✅ het RetailTrends-magazine (print + online);
✅ korting op RetailTrends-events.

Lees ook

Alle artikelen

Meest gelezen


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!