Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van H&M, Shopstar en Marks & Spencer.
H&M
H&M heeft zijn activiteiten in de metaverse uitgebreid met een nieuwe ‘experience’ op platform Roblox. Op dit virtuele platform kunnen spelers kledingstukken creëren voor hun eigen avatar. Volgens H&M zelf zijn de mogelijkheden eindeloos: gamers kunnen experimenteren met allerlei materialen en patronen. Om er een circulair tintje aan toe te voegen, kan kleding ook worden geruild met andere speler. Ook kunnen spelers items recyclen voor extra punten. “Dit stelt ons nu in staat om nieuwe manieren te verkennen om met onze huidige en nieuwe klanten om te gaan op de plaatsen waar ze graag zijn, zowel online als offline.”
De innovatie werd enige tijd geleden al aangekondigd door Olivier Lange tijdens...
Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van H&M, Shopstar en Marks & Spencer.
H&M
H&M heeft zijn activiteiten in de metaverse uitgebreid met een nieuwe ‘experience’ op platform Roblox. Op dit virtuele platform kunnen spelers kledingstukken creëren voor hun eigen avatar. Volgens H&M zelf zijn de mogelijkheden eindeloos: gamers kunnen experimenteren met allerlei materialen en patronen. Om er een circulair tintje aan toe te voegen, kan kleding ook worden geruild met andere speler. Ook kunnen spelers items recyclen voor extra punten. “Dit stelt ons nu in staat om nieuwe manieren te verkennen om met onze huidige en nieuwe klanten om te gaan op de plaatsen waar ze graag zijn, zowel online als offline.”
De innovatie werd enige tijd geleden al aangekondigd door Olivier Lange tijdens RetailTrends Live.
Shopstar
Het Zuid-Afrikaanse e-commerceplatform Shopstar heeft een nieuwe live shopping-app gelanceerd: Flick Life. Het is het eerste Afrikaanse social commerce-platform op de markt. Hier kunnen merken en retailers hun producten verkopen, terwijl ze communiceren met kijkers tijdens livestreams. Ook kunnen shoppers producten direct vanuit video’s bestellen, zonder de app of video te hoeven verlaten. Ze kunnen ook een melding instellen om op de hoogte te worden gebracht wanneer hun favoriete items in de sale zijn.
Volgens topman Mike Joubert spelen de Zuid-Afrikaanse roots van het bedrijf een rol. “Dit is de volgende stap in het helpen van lokale ondernemers en merken bij het opbouwen en laten groeien van hun bedrijf. Wij geloven dat we een cruciale rol kunnen spelen bij het bijdragen aan de Zuid-Afrikaanse economie.”
Marks & Spencer
De Britse warenhuisketen Marks & Spencer test sinds deze week een virtuele ‘try-on’ ervaring voor klanten in het Verenigd Koninkrijk. Anders dan veel andere retailers, biedt M&S de optie niet online aan, maar in de winkels in Londen en Harrogate (vlakbij Leeds). Met een foto van zichzelf en de juiste confectiematen kunnen klanten zichzelf plaatselijk digitaal in een nieuwe collectie hijsen. De toegevoegde waarde van het bezoek aan de winkel is volgens het bedrijf zelf dat de klanten er worden begeleid en geadviseerd door medewerkers.