Hoe de webshop van Studio Anneloes meer dan alleen een inspiratiebron werd

Hoe de webshop van Studio Anneloes meer dan alleen een inspiratiebron werd

Het in 2006 opgerichte Studio Anneloes is een Nederlands modemerk voor powervrouwen. Na 17 jaar heeft het modemerk een verkoopnetwerk van meer dan 300 winkels én een goedlopende webshop. In de strategie is inspiratie en advies voor de eigen webshop het belangrijkste aspect. Maar, hoe blijf je inspireren en wekelijks een nieuwe collectie lanceren? Met een passende webshop die deze piekmomenten goed aan kan natuurlijk!

De implementatie van een nieuwe webshop
Voorheen kampte Studio Anneloes met beperkingen op het gebied van gebruiksvriendelijkheid en snelheid van de website. Dit leidde tot een minder goede gebruikerservaring voor klanten, wat resulteerde in een lagere conversie en hogere bounce rates. “Onze wens was om de eindgebruiker een betere ervaring te geven op ons platform en een gebruiksvriendelijke en aantrekkelijke user interface te creëren met een intuïtief navigatie- en zoekproces, waardoor gebruikers snel en gemakkelijk hun gewenste outfit kunnen vinden. Aangezien we bijna elke week een nieuwe collectiedrop lanceren, is het van groot belang dat ons platform de hoge bezoekersaantallen aankan en we flexibel om kunnen gaan met de laatste ontwikkelingen”, aldus André Kortekaas, e-commerce manager bij Studio Anneloes.

De grootste replatforming uitdaging lag in de basis functionaliteiten en stabiliteit van het platform. Cross- en upsell moest mogelijk zijn en een one page checkout was een must. André zegt hierover: “De volwassenheid van ons oude platform konden we heel moeilijk scheiden van ons ERP. Voerden we de druk op ons ERP op, dan had dit één-op-één invloed op de B2C shop. Hoe meer mensen onze website bezochten, des te sneller hij eruit lag. We moesten dus wel replatformen. In zo’n geval remt de techniek de business, terwijl je juist wil dat de techniek een versnelling in de business faciliteert”. Om deze problemen op te lossen, ontwikkelde digitaal bureau De Nieuwe Zaak een visie voor het vervangen van de bestaande webshop op een nieuw platform: BigCommerce. Met als doel ondersteuning bieden om gefaseerd, of juist heel snel, te groeien.

Kortere lijnen voor grotere sprongen
Studio Anneloes lanceert veel collecties in een jaar. Mensen willen hierin online inspiratie krijgen hoe ze collecties met elkaar kunnen combineren (in de vorm van ‘shop the look’) en productlanceringen moeten makkelijk gedropt kunnen worden (in dit geval middels een ‘drop-app’). Kortom: er moet snel geschakeld kunnen worden. SaaS is daar een uitgelezen oplossing voor. De open SaaS oplossing van BigCommerce zorgt ervoor dat er snel geschakeld kan worden en in 3 maanden een livegang gefaciliteerd is! De combinatie van focus bij zowel Studio Anneloes als De Nieuwe Zaak en een goede voorbereiding (qua discovery fase en scoping) bleek de succesfactor te zijn. Maar ook het platform zorgt voor snelheid. SaaS zet je aan, draait in de cloud en dan ontwikkel je door. “In het verleden was je al 3 maanden bezig om de eerste basis neer te zetten. Nu zet je die basis aan. Zo kun je focussen op waarmee Studio Anneloes zich onderscheidt van andere merken, namelijk design en functionaliteit. Open SaaS is redelijk nieuw. Je hebt elke dag de nieuwste versie van het platform. Daardoor kun je alle energie steken in de voorkant van de website en het optimaliseren van de klantreis.”, aldus André. “We kunnen snel schakelen waardoor we mooie stappen kunnen zetten”.

De mooiste outfits in 3-2-1
Het nieuwe platform sluit nu optimaal aan bij de wensen en behoeften van zowel Studio Anneloes als haar klanten. Allereerst is de nieuwe website veel gebruiksvriendelijker en sneller dan de oude website. Hierdoor kunnen klanten snel en gemakkelijk hun favoriete items vinden en bestellen. Dit leidt tot een aanzienlijke toename van het aantal bestellingen en een verhoogde conversieratio. André: “Daarnaast biedt het nieuwe platform uitgebreide integratiemogelijkheden met verschillende tools en services, zoals betaalproviders en verzendopties. Hierdoor kunnen we onze klanten een nog betere service bieden en is de webshop nu nog beter afgestemd op hun wensen en behoeften.” Tot slot biedt het nieuwe platform een schaalbaar en flexibel systeem waarmee Studio Anneloes in de toekomst eenvoudig nieuwe functionaliteiten en features kan toevoegen aan de website. Dit biedt de mogelijkheid om nog verder te groeien en te ontwikkelen als merk. Een mooie kers op de taart is de onlangs gewonnen Shopping Awards publieksprijs voor beste webshop in de categorie fashion.

Inspiratie en trends in de fashion
Hoe ziet de toekomst eruit voor Studio Anneloes? André: “We willen met ons e-commerce platform de business doelstellingen ondersteunen. We werken samen met meer dan 300 retailers en willen onze klant een persoonlijke en seamless beleving van ons merk bieden. Zowel on- als offline. Onze grootste uitdaging blijft: hoe kunnen we de klant beter bedienen? De volgende stap die we hiervoor willen zetten op het gebied van personalisatie zal ervoor zorgen dat we onze consument nog gerichter kunnen bedienen. Zij staat altijd centraal. Het maakt niet uit of zij via de retailer of onze webshop kopen, zolang de klantreis maar aansluit bij haar behoeften. Door onze klanten te blijven inspireren en de klantreis te optimaliseren zullen we blijvend inspelen op de omnichannel shopping ervaring, dé belangrijke consumententrend, ook in 2023”.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!