RetailTrends belt iedere week met een expert over een opvallende actuele ontwikkeling. Deze keer retaildeskundige Rupert Parker Brady, over de toekomst van BCC.
BCC heeft het zwaar te verduren en dus gaat het bedrijf op de schop. Naast dat er gesneden wordt in het assortiment, worden de winkels verkleind. Ook is een kwart van de banen op het hoofdkantoor geschrapt. Het hoort allemaal bij het driejarenplan dat BCC-topman Caspar Klinkhamer opstelde om de keten er weer bovenop te helpen.
De elektronicaketen boekte vorig jaar namelijk een omzet van 424,8 miljoen euro met een nettoverlies van 21 miljoen euro. Al langere tijd gaat het niet goed met het bedrijf. Eerder werden er al maatregelen getroffen. Zo werd het eigen dc gesloten en ondergebracht bij Blokker, dat ook onderdeel is van Mirage Retail Group. Als klap op de vuurpijl werd ook het BCC-assortiment uit de online schappen gehaald bij Wehkamp, om zo kosten te besparen.
Wat is er aan de hand...
RetailTrends belt iedere week met een expert over een opvallende actuele ontwikkeling. Deze keer retaildeskundige Rupert Parker Brady, over de toekomst van BCC.
BCC heeft het zwaar te verduren en dus gaat het bedrijf op de schop. Naast dat er gesneden wordt in het assortiment, worden de winkels verkleind. Ook is een kwart van de banen op het hoofdkantoor geschrapt. Het hoort allemaal bij het driejarenplan dat BCC-topman Caspar Klinkhamer opstelde om de keten er weer bovenop te helpen.
De elektronicaketen boekte vorig jaar namelijk een omzet van 424,8 miljoen euro met een nettoverlies van 21 miljoen euro. Al langere tijd gaat het niet goed met het bedrijf. Eerder werden er al maatregelen getroffen. Zo werd het eigen dc gesloten en ondergebracht bij Blokker, dat ook onderdeel is van Mirage Retail Group. Als klap op de vuurpijl werd ook het BCC-assortiment uit de online schappen gehaald bij Wehkamp, om zo kosten te besparen.
Wat is er aan de hand bij BCC? Hoe komt het dat de keten het zo moeilijk heeft?
“BCC zit als huishoudzaak voor witgoed en bruingoed al jaren in de hoek waar de klappen vallen. Dat is niet nieuw.
De sector wordt geraakt door hoge kosten en een lage koopkracht bij de consument. Ook MediaMarkt en Coolblue hebben het moeilijk. Bouwmarkten hebben het eveneens lastig.
De energiecrisis en de blijvend hoge inflatie spelen momenteel een grote rol bij de besluitvorming van consumenten. Ze gaan met een krapper budget liever op vakantie en uit eten dan dat ze hun geld besteden bij elektronicazaken. Boodschappen zijn de eerste levensbehoefte van de consument. Zolang de hoge prijzen in de supermarkten niet gaan dalen, bezuinigen mensen op andere zaken."
In 2020 kwam BCC in handen van Blokker-eigenaar Mirage Retail Group. Toen had u er geen vertrouwen in dat de overname een succes zou worden. Hoe ziet u dat nu?
“Destijds noemde ik BCC een 'dinosauriër die op het punt staat van uitsterven'. Dat vind ik nog steeds. In de afgelopen dertig jaar heb ik ook weleens spullen gekocht bij BCC, maar in de laatste tien jaar daarvan nam de relevantie voor mij als klant af. Dat heeft te maken met de positionering van BCC.
Een concept als MediaMarkt of een franchiseketen als Expert hebben een veel duidelijkere positionering. Zo heeft MediaMarkt grote warenhuizen en een focus op prijs. Expert positioneert zich met lokaal ondernemerschap en advies.
Wel experimenteert BCC sinds november 2022 met BCC Keuken. Daarmee bieden zij service en expertise op het gebied van keukenstijlen, inbouwapparatuur en andere keukenapparatuur. Daarmee concurreren ze niet alleen met de keukendiscounters, maar ook met IKEA. Prettige wedstrijd. Dat geldt ook voor de airco’s en de shop-in-shop BCC bij Blokker in Zaandam.”
Bij de overname stelde u dat Michiel Witteveen BCC overkocht vanwege de huurcontracten, niet uit liefde voor de formule. Wat is daarvan gebleken?
“Ik denk dat hij als ondernemer zonder emotie gewoon goed kijkt naar de cijfers en daarop stuurt. BCC verdient geen geld, maar de prijzen van inkoop, huur, energie en arbeid zijn gestegen. Dus dan wordt er in de kosten geschrapt."
Gaat het BCC-topman Caspar Klinkhamer lukken om met zijn driejarenplan de keten er bovenop te krijgen?
“Sinds zijn komst in november 2021 roeit hij tegen de stroom in. Papier is geduldig, de praktijk is weerbarstig. Zeker als je voortdurend je verwachtingen en prognoses moet bijstellen. Heel frustrerend voor Casper Klinkhamer en zijn team.”
Is er nog een toekomst voor BCC?
“Je kunt de vraag beter anders stellen: is er toekomst voor huishoudelijke winkels op het gebied van witgoed en bruingoed?
Die toekomst is er namelijk wel, mits zij scherp gepositioneerd zijn en dus beschikken over een goede prijs, hoge kwaliteit, lokale kennis, service en een omnichannel-aanpak. BCC is wat mij betreft een ‘middle of the road’-filiaalketen. Dat is lastig navigeren. Of BCC in 2024 de gewenste break-even omzet draait durf ik niet te zeggen.”