Bataviastad, maar dan online. Max Klijnstra en Milan Daniels startten Otrium in 2015 met de ambitie om fysieke outlets te disrupten. Het streven was om in 2020 de grootste online outlet van Europa te zijn, concurrenten als Zalando Lounge en Vente-Privee achter zich latend. Een ambitieus voornemen, maar volgens de ondernemers niet onrealistisch. Hoe is het Otrium vergaan sinds het in 2018 werd verkozen tot RetailRookie?
Otrium zag nog volop potentieel in de online discountmarkt, vooral op het gebied van service. Het membersonly-platform beloofde bestellingen binnen een dag te leveren, zich daarmee onderscheidend van de concurrentie. “Als je drie weken moet wachten op je kleding, rijd je liever even naar Bataviastad”, aldus Klijnstra toentertijd in gesprek met RetailTrends. De oprichters gaven in 2018 al aan verder dan Nederland en België te kijken. “In alle Europese markten is outlet een grote en ook nog heel traditionele industrie. Wat wij doen, kan overal werken.”
...
Bataviastad, maar dan online. Max Klijnstra en Milan Daniels startten Otrium in 2015 met de ambitie om fysieke outlets te disrupten. Het streven was om in 2020 de grootste online outlet van Europa te zijn, concurrenten als Zalando Lounge en Vente-Privee achter zich latend. Een ambitieus voornemen, maar volgens de ondernemers niet onrealistisch. Hoe is het Otrium vergaan sinds het in 2018 werd verkozen tot RetailRookie?
Otrium zag nog volop potentieel in de online discountmarkt, vooral op het gebied van service. Het membersonly-platform beloofde bestellingen binnen een dag te leveren, zich daarmee onderscheidend van de concurrentie. “Als je drie weken moet wachten op je kleding, rijd je liever even naar Bataviastad”, aldus Klijnstra toentertijd in gesprek met RetailTrends. De oprichters gaven in 2018 al aan verder dan Nederland en België te kijken. “In alle Europese markten is outlet een grote en ook nog heel traditionele industrie. Wat wij doen, kan overal werken.”
De afgelopen jaren stonden voor Otrium dan ook in het teken van groei, binnen en buiten Europa. In 2020 werd de onlinediscounter door Deloitte uitgeroepen tot het snelst groeiende techbedrijf van Nederland. Corona droeg daar deels aan bij; bij retailers liep de voorraad onverkochte kleding op, terwijl consumenten de koopjesoutlet juist wisten te vinden. Otrium, dat kleding verkoopt van merken als Karl Lagerfield, Calvin Klein en Tommy Hilfiger, zag de omzet in dat jaar verdriedubbelen.
In 2021 volgde een kapitaalinjectie van 120 miljoen euro, na een eerder bedrag van 24 miljoen. Met het geld wilde Otrium uitbreiden naar de Verenigde Staten, de technologie verbeteren en het personeelsbestand vergroten. Ook in het Verenigd Koninkrijk wordt fors geïnvesteerd, met name in distributie en logistiek.
In 2022 verkocht de voormalig RetailRookie meer dan 5 miljoen kledingstukken. Dat groei geld kost, is terug te zien in de jaarcijfers van Otrium. Over 2021 boekte Otrium, dat geen omzetcijfers bekendmaakt, een nettoverlies van zo’n 50 miljoen euro. Het jaar ervoor was dat nog 8,4 miljoen. Het team van de online kledingverkoper groeide hard: van 85 naar 151 personeelsleden. Daarmee schoten de loonkosten ook omhoog, van 4 naar maar liefst 19 miljoen euro. In een interview met Quote stelt Daniels zich geen zorgen te maken om de rode cijfers. Er staat nog voldoende geld op de balans en in landen als Nederland en België, zou hard worden toegewerkt naar winstgevendheid.
Toch zegt Otrium de focus niet meer enkel op omzetgroei te hebben liggen. “De wereld is veranderd. We zijn veel meer bezig met het vinden van de juiste balans tussen groei en winstgevendheid.”
RetailTrends presenteert dit jaar in het septembernummer voor de tiende keer de RetailRookies: tien jonge veelbelovende retailconcepten die een podium krijgen. Ter gelegenheid van dit jubileum lichten we de komende periode uit elke jaargang één concept uit. Otirum was RetailRookie in 2018.