De 4 goede voornemens van HappySoaps

De 4 goede voornemens van HappySoaps

Met meer dan 1 miljoen euro vers groeigeld op zak heeft HappySoaps ook voor 2024 een flinke lijst met goede voornemens: meer afzetmarkten, meer shop-in-shops, meer verkooppunten en meer inkomsten (en winst). Medeoprichter Marcel Koers vertelt hoe het plasticvrije cosmeticamerk in zijn lustrumjaar zijn impact weer vergroot.
 

1. Meer afzetmarkten 

Het plasticvrije cosmeticamerk uit 2019 is inmiddels aanwezig in 4 landen: Nederland, België, Zweden en Denemarken. De afgelopen jaren heeft HappySoaps met name gas gegeven in Scandinavië: in Zweden en Denemarken is vorig jaar naar eigen zeggen een omzetgroei gerealiseerd van 100 procent.  "E-commerce is echt heel sterk in Zweden; de webshop loopt er goed", vertelt Koers. "We zien in deze markt echt een sweet spot voor HappySoaps om er verder te groeien. We hebben brand awareness gecreëerd, en stapsgewijs retailpartners aangesloten voor fysieke zichtbaarheid. Dat is voor ons het allerbelangrijkste: zichtbaarheid. Daar gaan we ons de komende periode dan ook op focussen.” 
 

Hoewel Scandinavië dus een...

Met meer dan 1 miljoen euro vers groeigeld op zak heeft HappySoaps ook voor 2024 een flinke lijst met goede voornemens: meer afzetmarkten, meer shop-in-shops, meer verkooppunten en meer inkomsten (en winst). Medeoprichter Marcel Koers vertelt hoe het plasticvrije cosmeticamerk in zijn lustrumjaar zijn impact weer vergroot.
 

1. Meer afzetmarkten 

Het plasticvrije cosmeticamerk uit 2019 is inmiddels aanwezig in 4 landen: Nederland, België, Zweden en Denemarken. De afgelopen jaren heeft HappySoaps met name gas gegeven in Scandinavië: in Zweden en Denemarken is vorig jaar naar eigen zeggen een omzetgroei gerealiseerd van 100 procent.  "E-commerce is echt heel sterk in Zweden; de webshop loopt er goed", vertelt Koers. "We zien in deze markt echt een sweet spot voor HappySoaps om er verder te groeien. We hebben brand awareness gecreëerd, en stapsgewijs retailpartners aangesloten voor fysieke zichtbaarheid. Dat is voor ons het allerbelangrijkste: zichtbaarheid. Daar gaan we ons de komende periode dan ook op focussen.” 
 

Hoewel Scandinavië dus een belangrijke groeimarkt is voor het plasticvrije cosmeticamerk, liggen de uitbreidingsplannen voor dit jaar niet in het hoge noorden. Koers kijkt dichterbij huis. “We hopen dit jaar van start te gaan in Duitsland. En hopelijk komt er dit jaar ook een tweede land bij: we zijn een netwerk aan het opzetten om uiteindelijk ook uit te breiden naar het Verenigd Koninkrijk.” Achter de schermen is HappySoaps hard bezig om de operatie glad te trekken. "We gaan met dezelfde propositie in meerdere landen aan de slag. Vervolgens kijken we naar de markt: waar gaat de grootste focus naartoe?” 
 

2. Meer verkooppunten 

De kartonnen verpakkingen van ‘changemaker’ HappySoaps zijn inmiddels niet meer weg te denken uit de schappen van drogisterijen en supermarkten. Een punt waar de Koers-broers hard naartoe hebben gewerkt: inmiddels zijn de body wash- en shampoobars in de (online) schappen van Albert Heijn, Picnic, Jumbo, Plus, Dirk, Etos en DA te vinden. “We zijn van 2.500 naar 3.500 verkooppunten gegroeid in een jaar tijd. Dat loopt lekker door.” 
 

Ook wordt de shop-in-shopformule van HappySoaps op meer plekken zichtbaar in ons land. Dit concept, waar het bedrijf vorig jaar in 2 DA-filialen mee experimenteerde, is inmiddels uitgerold naar 5 locaties. Waaronder 1 Primera-vestiging. Dat moeten er op termijn 6 keer zoveel worden. “Het is onze doelstelling om er 30 te gaan plaatsen”, aldus de medeoprichter. 
 

“Je hebt maar 1 kans voor een perfecte start”, zegt Koers. “Daarom is het ook de vraag waar onze b2b-kansen liggen. In België is de start wat langzamer gegaan, maar daar komt snel verandering in. Met een samenwerking met Delhaize gaan we meer displays distribueren via het hoofdkantoor. Heel gunstig, want daarin kunnen we hun logistiek gebruiken.”


3. Meer investeringen

Eind vorig jaar heeft HappySoaps een bedrag van 1 miljoen euro opgehaald. Desondanks blijven de (groene) ambities van het bedrijf groot: sinds juli 2023 zoekt het plasticvrije cosmeticamerk naar een kapitaalinjectie van 3 miljoen euro, waarvan een deel via crowd equity. Vanaf 250 euro kunnen investeerders mede-eigenaar worden van het merk. De eerste 1,15 miljoen is al binnen, met 870 investeerders.  
 

4. Meer inkomsten

Nederland is volgens Koers nog steeds het belangrijkste land voor HappySoaps: hier komt ruim driekwart (75 procent) van de omzet vandaan. België is goed voor 20 procent van de inkomsten, en Zweden fietst 5 procent van de omzet binnen.
 

Alle investeringen moeten op den duur hun vruchten gaan afwerpen. Zo belandt HappySoaps in 2023 volgens de eerste verwachtingen in het rood, met een ebit van 990 duizend euro in de min. Voor 2024 hoopt het bedrijf op een rooskleuriger scenario: dit jaar hoopt het bedrijf bijna een half miljoen (416 duizend) winst te maken. Daarna gaat het hard: voor 2025 staat er al een winstverwachting van 4,3 miljoen euro op papier, met een ruime verdubbeling in 2026. Over 3 jaar wil HappySoaps 12,6 miljoen euro winst maken, met een omzet van ruim 92 miljoen euro. 

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!