In de schappen van de Jumbo zijn momenteel niet of nauwelijks producten van Haribo te vinden. Ook is de aanvoer van Coca-Cola schaars. De supermarktketen heeft een conflict met de leveranciers. Wat is er aan de hand? 4 vragen.
Waarom is er nu sprake van een prijsconflict?
Dat het nu gebeurt bij Jumbo lijkt geen toeval te zijn. Ceo Ton van Veen benadrukte vorige week nog tijdens publicatie van de jaarcijfers dat klanten prijsbewuster boodschappen doen en minder winkelvast zijn. Jumbo is daardoor, naar eigen zeggen, terughoudend geworden in het doorberekenen van prijsverhogingen. Dirk Mulder, retailexpert van ING, ziet dat ook gebeuren: “Supermarkten willen de prijs niet verhogen, want prijs is een belangrijk concurrentieaspect in Nederland.”
Probeert Jumbo een statement te maken?
In een interview met De Telegraaf vorige week...
In de schappen van de Jumbo zijn momenteel niet of nauwelijks producten van Haribo te vinden. Ook is de aanvoer van Coca-Cola schaars. De supermarktketen heeft een conflict met de leveranciers. Wat is er aan de hand? 4 vragen.
Waarom is er nu sprake van een prijsconflict?
Dat het nu gebeurt bij Jumbo lijkt geen toeval te zijn. Ceo Ton van Veen benadrukte vorige week nog tijdens publicatie van de jaarcijfers dat klanten prijsbewuster boodschappen doen en minder winkelvast zijn. Jumbo is daardoor, naar eigen zeggen, terughoudend geworden in het doorberekenen van prijsverhogingen. Dirk Mulder, retailexpert van ING, ziet dat ook gebeuren: “Supermarkten willen de prijs niet verhogen, want prijs is een belangrijk concurrentieaspect in Nederland.”
Probeert Jumbo een statement te maken?
In een interview met De Telegraaf vorige week sprak Van Veen zich al uit over de onderhandelingen met A-merken. Hij stelde daarin dat er conflicten kunnen komen, omdat Jumbo de klant een scherpe prijs wil bieden. “Het besteedbaar inkomen van de consument staat onder druk”, zo schetst Mulder. “De supermarkt krijgt dan de zwarte piet toegespeeld onder het mom: zij maken grote winsten en dan worden ook nog alle prijzen verhoogd.” Dat imago lijkt Jumbo te willen voorkomen. Zeker gezien de cijfers, waaruit blijkt dat de supermarktketen marktaandeel heeft verloren in het afgelopen jaar. Mulder: “De supermarkten willen in deze tijd dus ook met hun vinger wijzen naar de grote multinationals die veel geld verdienen. Ze willen hiermee ook laten zien dat die prijsverhogingen ook minder kunnen.”
Gebeuren prijsconflicten tussen leveranciers en supermarkten vaker?
Prijsconflicten tussen supermarkten en leveranciers zijn geen zeldzaamheid. Zo had Albert Heijn het begin vorig jaar aan de stok met Nestlé. Ook Jumbo zelf had het recent nog een conflict met Mars en Fuze Tea. Vorige week werd bekend dat Carrefour in België en Duitsland momenteel geen PepsiCo-artikelen in de schappen heeft liggen. Carrefour noemt in dat conflict de nieuwe prijsvoorstellen van de producent 'onaanvaardbaar'.
Hoe loopt het af?
De conflicten lijken altijd met een sisser af te lopen, waarbij de producten die geweerd werden dus terugkeren. Zo waren Albert Heijn en Nestlé er na 2 maanden alsnog uit en Jumbo verkoopt inmiddels ook weer snoepwaren van Mars en Fuze Tea. Bij Carrefour en PepsiCo is er nog geen einde in zicht, maar dat is, net als tussen Jumbo en Haribo en Coca-Cola, nog maar net gestart. “Beide partijen hebben geen baat bij lege schappen”, zo stelt Mulder. “Een leeg schap is het uiterste middel van de onderhandeling. Voor zowel de supermarkt als de leverancier is het belangrijk dat producten te krijgen zijn. Als bij Jumbo er geen Coca-Cola wordt verkocht, gaan de heavy users daarvan misschien ook wel hun andere boodschappen doen bij een supermarkt die het wel heeft. Dat is ook slecht voor de concurrentiepositie.”