Shoeby rondt WHOA-traject af

Shoeby rondt WHOA-traject af

De rechtbank heeft het WHOA-akkoord van Shoeby goedgekeurd. Het akkoord en de afspraken met de schuldeisers worden de komende weken geïmplementeerd, zo laat de modeketen weten. 

De financiers van het bedrijf, ING Bank en Van Deursen Beheer B.V., laten hun lening doorlopen. Daarnaast verstrekt Van Deursen Beheer een nieuwe lening zodat de keten het WHOA-akkoord kan uitvoeren. Van Deursen Beheer is gelieerd aan de voormalig aandeelhouder en oprichters John en Mieke van Deursen. In 2017 is het bedrijf overgedragen aan de tweede generatie, Mitch en Jill van Deursen.

De crediteuren van de modeketen ontvangen door het akkoord een eenmalige betaling, tegen finale kwijting. Het bedrag is gebaseerd op een percentage van hun uitstaande vordering. 

Uit documenten die RetailTrends heeft ingezien blijkt dat bij Shoeby in totaal ruim 13,5 miljoen euro – uit 3 bv’s - aan vorderingen uitstaan. Hoeveel elke schuldeiser krijgt, is afhankelijk van de ‘klasse’ waarin zij zijn ingedeeld. Crediteuren in klasse 1 krijgen 20 procent van de claim die zij bij Shoeby hebben uitstaan. Het bedrag dat dan nog overblijft wordt ‘proportioneel’ onder de schuldeisers uit klassen 2 en 3 verdeeld.

De Belastingdienst (klasse 2) krijgt aan omzetbelasting 2,8 miljoen van de verschuldigde 9 miljoen euro terug. Van de 3,2 miljoen euro aan loonheffing gaat volgens het voorstel 330 duizend euro daadwerkelijk naar de Belastingdienst. De overige crediteuren in klasse 3 hebben samen 4,7 miljoen euro te goed. Daar krijgen ze volgens het akkoord 484 duizend euro van terug.

De WHOA-procedure is een vorm van schuldsanering waarbij niet alle schuldeisers akkoord hoeven gaan. Een rechter moet de afspraken wel bekrachtigen. Het plan dat aan de basis ligt voor het akkoord is volgens Shoeby gevalideerd en getoetst door externe partijen. “De WHOA is recent in het leven geroepen voor bedrijven die in de kern gezond zijn”, zegt ceo Mitch van Deursen. “Wij zijn een in de kern gezond bedrijf en dat is ook de reden dat we het WHOA-traject succesvol hebben kunnen afronden.”

Reacties 1


BART TEIRLYNCK 9 feb, 11:21

Zonder personen te viseren, maar in het algemeen belang kan je zeggen dat dit
regelrechte oneerlijke concurrentie is met bedrijven die wel hun verplichtingen nakomen aan de fiscus, de overheid, de samenleving, hun personeel en leveranciers. Hoe makkelijk is het toch voor bedrijven met enige omvang om eerst de boel te verknoeien en dan toch maar een WHOA gedaan te krijgen! Hoe kan je dan spreken van een "in de kern gezond bedrijf"? In dit geval gaat het dan toch om een opgelegde schuldkwijtschelding van dik 13 miljoen. Wordt met de uitvoering van de WHOA ook kwijting verleend aan de bestuurders voor hun daden van bestuur?

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!