Omoda breidt mogelijk categorieën uit
Gepubliceerd op 12 september 2024 om 13:35
Omoda ziet kans om zijn categorieën breder te trekken dan alleen schoenen en fashion. Dat zei ceo Jan Baan op RetailTrends Live.
In 2021 breidde de schoenenretailer zijn categorie al uit met kleding – die nu goed is voor 45 procent van de omzet. Omoda heeft de ambitie om veel persoonlijker online te worden voor klanten. “We willen de persoonlijke stylist online zijn”, zegt Baan. “Dat betekent dat er ook nog heel veel potentie zit in datgene wat we in kleding doen.”
Als de retailer daarin slaagt en op schaal echt zo persoonlijk kan worden als in de winkel, kan dit verder worden getrokken naar andere categorieën, aldus Baan. “Ik sluit niet uit dat we breder zouden kunnen gaan. Als wij de klant snappen in mode, waarom snappen wij die klant niet in beauty of lingerie of nachtmode?”
Volgens Baan draait het allemaal om de vraag: wat trek ik als persoon aan? “Of dat nu parfum is of een paar schoenen.” Op de vraag of Omoda dat via overnames doet of zelf, antwoordt Baan: “Dat weet ik niet. Dat kan alle richtingen opgaan.”
Assem
Na de overname van schoenenketen Van den Assem is Omoda bezig met het transformeren van de schoenenketen naar een fashionretailer onder de naam ‘Assem’, in het hogere segment. Aan de achterkant wordt het bedrijf naadloos geïntegreerd en aan de voorkant wordt een sterke propositie neergezet voor de klant in het hogere segment.
“De overname hebben we gedaan omdat we ervan overtuigd zijn dat we het middenhoge segment waarin we actief zijn, goed snappen", aldus Baan. “Daar kunnen we niet zomaar het hoge segment aan toevoegen. Van den Assem heeft het altijd goed gedaan in het hogere segment en de segmenten raken elkaar.”
Hoe dat in de toekomst eruitziet? “Grotendeels verdere groei online, maar ook de dekking van de winkels in Nederland dekkend houden.” Of er door het hele land Omoda’s openen? “Dat zou kunnen, maar je moet wel focus aanbrengen. Ik denk dat we met onze 45 winkels kunnen groeien, maar dat zal niet naar 100 winkels toegaan, omdat we vooral in de grote steden willen zitten.”
België en Duitsland zijn volgens Baan goed voor 20 procent. Maar voorlopig focust Omoda zich eerst op Nederland, want ‘daar zit nog zoveel groeipotentieel’.