'Overname door private equity is de beste kans voor Blokker'

'Overname door private equity is de beste kans voor Blokker'

Nu Blokker uitstel van betaling heeft aangevraagd komen de dieperliggende oorzaken van de problemen aan de oppervlakte. De keten heeft een stevige nieuwe impuls nodig om het tij te keren. De mogelijkheden daarvoor zijn beperkt. Als het niet lukt, lijkt een faillissement onafwendbaar. Dat heeft gevolgen voor de retailsector als geheel.

Na dagen van geruchten is het hoge woord eruit: Blokker heeft uitstel van betaling aangevraagd. De 400 winkels blijven voorlopig open, bestellen via de webshop is niet mogelijk.


Blokkers problemen zijn niet van vandaag of gisteren. Er is een dieperliggende oorzaak die al jaren speelt. De formule is niet goed genoeg om de concurrentie aan te gaan met spelers als Action, HEMA en Zeeman en met online aanbieders.


Die oorzaak is lang onder de oppervlakte gebleven door 3 factoren:

Blokker was heel lang onderdeel van een groot...

Nu Blokker uitstel van betaling heeft aangevraagd komen de dieperliggende oorzaken van de problemen aan de oppervlakte. De keten heeft een stevige nieuwe impuls nodig om het tij te keren. De mogelijkheden daarvoor zijn beperkt. Als het niet lukt, lijkt een faillissement onafwendbaar. Dat heeft gevolgen voor de retailsector als geheel.

Na dagen van geruchten is het hoge woord eruit: Blokker heeft uitstel van betaling aangevraagd. De 400 winkels blijven voorlopig open, bestellen via de webshop is niet mogelijk.


Blokkers problemen zijn niet van vandaag of gisteren. Er is een dieperliggende oorzaak die al jaren speelt. De formule is niet goed genoeg om de concurrentie aan te gaan met spelers als Action, HEMA en Zeeman en met online aanbieders.


Die oorzaak is lang onder de oppervlakte gebleven door 3 factoren:

  1. Blokker was heel lang onderdeel van een groot retailconcern: Blokker Holding en later Mirage Retail Group. In 2010 had Blokker Holding meer dan 10 retailformules waaronder Intertoys, Bart Smit, Xenos, Leen Bakker en Marskramer. Binnen een groot concern kunnen tegenvallers bij de ene formule door de andere worden opgevangen.
  2. Er waren plannen om de formule te verbeteren, zowel online als offline.
  3. Er was tijd en geld om de plannen uit te voeren. Zo kreeg eigenaar Michiel Witteveen in 2019 een ‘bruidsschat’ van de familie Blokker mee van naar verluidt enkele honderden miljoenen euro’s om de nodige investeringen te doen in de formule. In mei is er nog een financiering van 35 miljoen euro geregeld met het Amerikaanse Gordon Brothers.


De resultaten in het lopende boekjaar vallen vermoedelijk tegen en de bodem van de schatkist is bereikt. Na de recente verkoop van Intertoys bestaat Mirage Retail Group vrijwel alleen uit de Blokker-formule en is het ‘concern’ volledig ontmanteld. Mochten er nog plannen op de plank liggen, dan is er geen tijd en geld meer om deze uit te voeren.


Nieuwe impuls nodig

Het vinden van een oplossing op eigen kracht is lastig, zo niet onmogelijk. De herfinanciering in mei was al moeilijk, waarbij Blokker bij een buitenlandse partij is uitgekomen. Nederlandse banken hadden blijkbaar geen trek en zullen dat ook nu niet hebben. Er is een stevige impuls van buiten nodig via een overname. Die partij brengt nieuwe plannen, nieuw management en geld in.


Strateeg onwaarschijnlijk

Een overname door een strategische speler lijkt onwaarschijnlijk. Welke retailer is bereid de risico’s van een dergelijke overname aan te gaan, zijn schaarse middelen (geld, tijd, managementaandacht) te investeren en daarmee wellicht de eigen formules op het spel te zetten?

 

Voor private equity zijn er de nodige uitdagingen…

Een overname door private equity is meer waarschijnlijk. Dat biedt voor Blokker de beste kansen. Zoals uitgelegd in dit artikel zijn er private equity-partijen die gespecialiseerd zijn in herstructureringen, zoals H2 en Nimbus. Dit is hun vak en zij zijn bereid en in staat om risico’s te nemen. 

De Blokker-casus zal echter ook voor hen niet bepaald een ‘makkie’ zijn. Zijn er nog plannen te maken die realistisch, uitvoerbaar en betaalbaar zijn? Kun je goede managers vinden die bereid zijn om in te stappen en die de plannen kunnen realiseren? Zijn er financiers die willen investeren?


…maar er zijn ook kansen en hulptroepen

Blokker is een bekende merknaam en er moet ruimte zijn in de markt om dat merk uit te bouwen tot ‘de koning van huishoud’, zowel online als fysiek. Het netwerk van 400 winkels met landelijke dekking (#15 in de top 100 winkelformules volgens Locatus) kan dienen als distributiepunt voor online.


Wellicht willen andere partijen ook helpen. Voor leveranciers als Brabantia en Philips is Blokker immers een belangrijk afzetpunt. Pandeigenaren zullen een doorstart prefereren boven een faillissement en willen wel een duit in het zakje doen.

 

Faillissement heeft ook gevolgen voor de sector

Als de nieuwe impuls niet lukt, lijkt een faillissement onafwendbaar. Dit heeft niet alleen gevolgen voor Blokker, maar ook voor de sector als geheel. Er komen 400 winkelpanden vrij die een nieuw gat slaan in de winkelstraat. Leveranciers moeten op zoek naar nieuwe afzetpunten. Online en offline concurrenten zullen de wegvallende omzet in ieder geval voor een deel naar zich kunnen toehalen.

Zie ook: Blokker: de formule die nooit helemaal zonder Meneer J. kon

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!