Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: De Bijenkorf, Asda en Amazon.
De Bijenkorf
Klanten van de Bijenkorf kunnen in de exclusieve pop-ups van luxe merken zoals Chanel direct bij de medewerkers met een mobiel apparaat afrekenen. De Bijenkorf opent de pop-ups in aanloop naar de feestdagen en werkt voor de betaalmethode samen met Adyen. De Bijenkorf wil er met ‘Tap to Pay on Android’ voor zorgen dat klanten overal in de winkel snel en gemakkelijk kunnen betalen. Hierdoor wordt de ‘in-store ervaring’ verrijkt en drukte tijdens piekuren verlicht, omdat klanten overal in de winkel kunnen betalen zonder wachttijden bij kassa’s.
Asda
De Britse supermarktketen Asda test een zelfbedieningsretourbox, waarin klanten ongewenste of defecte producten deponeren en automatisch hun geld terugkrijgen. In de winkel in Ashton-under-Lyne, buiten Manchester, kunnen Asda-klanten hun bonnen en...
Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: De Bijenkorf, Asda en Amazon.
De Bijenkorf
Klanten van de Bijenkorf kunnen in de exclusieve pop-ups van luxe merken zoals Chanel direct bij de medewerkers met een mobiel apparaat afrekenen. De Bijenkorf opent de pop-ups in aanloop naar de feestdagen en werkt voor de betaalmethode samen met Adyen. De Bijenkorf wil er met ‘Tap to Pay on Android’ voor zorgen dat klanten overal in de winkel snel en gemakkelijk kunnen betalen. Hierdoor wordt de ‘in-store ervaring’ verrijkt en drukte tijdens piekuren verlicht, omdat klanten overal in de winkel kunnen betalen zonder wachttijden bij kassa’s.
Asda
De Britse supermarktketen Asda test een zelfbedieningsretourbox, waarin klanten ongewenste of defecte producten deponeren en automatisch hun geld terugkrijgen. In de winkel in Ashton-under-Lyne, buiten Manchester, kunnen Asda-klanten hun bonnen en barcode scannen bij de zelfbedieningsautomaat. Vervolgens laten ze de producten, variërend van kruidenierswaren tot elektronische apparaten, in een stortkoker vallen of plaatsen die in een kast. Het systeem kan ook het ruilen van artikelen regelen.
Amazon
Na de lancering in het Verenigd Koninkrijk in september is de AI-aangedreven Amazon-winkelassistent Rufus sinds kort in bèta beschikbaar in Duitsland, Frankrijk, Italië en Spanje. In de komende weken volgt verdere uitbreiding naar andere Europese markten. Rufus, getraind op Amazon's productcatalogus en diverse informatiebronnen, kan klanten helpen met vragen over winkelbehoeften, productvergelijkingen en aanbevelingen. Van brede vragen aan het begin zoals ‘Waar moet je op letten bij het kopen van hardloopschoenen?’ tot specifieke vragen zoals ‘Zijn deze duurzaam?’ Amazon maakt het klanten daarmee makkelijker om nieuwe producten te ontdekken die aan hun behoeften voldoen. Om toegang te krijgen tot Rufus moeten shoppers hun Amazon-app updaten naar de nieuwste versie, waarna ze rechtsonder op een het kleine chatbotpictogram kunnen tikken.
Dit is een premium artikel
Verder lezen?
Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community
Slechts€10voor de eerste maand
Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;
✅ het RetailTrends-magazine (print + online);
✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;
✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;