Hans Anders richt zijn pijlen op Duitsland

Hans Anders richt zijn pijlen op Duitsland

Hans Anders Group wil dit jaar veertig winkels openen in Duitsland. “Wij worden dit jaar de snelst groeiende retailer in Duitsland”, zegt directeur Bart van den Nieuwenhof tegen het FD.

Hans Anders Group is het moederbedrijf van Hans Anders, Eyes+More en het Zweedse Direkt Optik. Van de totaal zeshonderd vestigingen verspreid over Nederland, Duitsland, België, Oostenrijk en Zweden zijn de meeste (388 winkels) van Hans Anders. Voor die formule ziet de optieketen in Nederland nauwelijks meer ruimte. “In België kunnen we nog een paar jaar fors uitbreiden, maar dan hebben we de grens in de Benelux wel bereikt”, stelt Van den Nieuwenhof.

Daarnaast voelt Hans Anders in Nederland de druk van spelers als Eye Love, Ace & Tate en Charlie Temple. De markt in Duitsland is nog traditioneel volgens de optiekketen, en loopt iets achter qua ontwikkeling. Hans Anders nam eerder dit jaar de vestigingen van Eyes+More over. De nieuwe winkels gaan onder deze naam opereren. 

“Eyes+More heeft in Duitsland nog een lage naamsbekendheid”, meent Van den Nieuwenhof. Hij denkt dat wanneer er meer winkels worden toegevoegd de keten onderdeel wordt van het straatbeeld. “Dat zal de Duitse consument vertrouwen geven in de formule.”

Hans Anders besloot vorig jaar al zijn Franse activiteiten van de hand te doen en verkocht zijn zestig winkels daar. Hans Anders zegt zich te richten op verdere internationale groei in het ‘value for money’-segment. De Franse markt zou daar niet bij passen, door de hoge vergoedingen voor brillen door verzekeraars.

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends