Albert Heijn blij met blockchain: 'Gebruik is stabiel'

Albert Heijn blij met blockchain: 'Gebruik is stabiel'

Klanten van Albert Heijn vragen dagelijks informatie op uit de productieketen met behulp van de blockchaintechnologie. Na een beginpiek is het gebruik nu redelijk stabiel, laat de supermarktketen weten in het novembernummer van RetailTrends.

Samen met leverancier Refresco heeft Albert Heijn met blockchaintechnologie de productieketen van zijn eigen merk houdbare sinaasappelsap inzichtelijk gemaakt. Via een QR-code op de verpakking zien consumenten welke route de fles sinaasappelsap aflegt tot die in het schap staat. Het primaire doel voor Albert Heijn was meer transparantie, zegt een woordvoerder. “Blockchain bleek hiervoor het beste middel omdat deze technologie het mogelijk maakt dat elke partner in de internationale keten op een transparante en betrouwbare wijze steeds stukjes informatie toevoegt aan de productstroom."

De uitdaging was volgens de supermarktketen niet zozeer de blockchaintechnologie zelf, maar het inzichtelijk maken van welke data beschikbaar zijn, de relevantie voor de klant en in hoeverre de samenwerkingspartners bereid zijn die te delen. “Ook de complexiteit van de keten en het internationale karakter maakten de realisatie van de blockchain een uitdaging.”

Door het resultaat bij het sinaasappelsap is ook een blockchain voor eieren toegevoegd en nog meer producten moeten volgen. Daarnaast werkt Albert Heijn op andere manieren aan transparantie, zoals een online wereldkaart met productielocaties van zijn huismerkproducten.

In het novembernummer van RetailTrends staan we binnen de special What’s Next in Tech stil bij vijf praktijkcases met blockchain. Naast Albert Heijn komen Levi’s, Lattesso, Kobelli en Target aan bod. Klik hier om het artikel digitaal te lezen en hier voor meer informatie over een membership.
 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!